نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

شکاف بین برنامه ششم و اهداف آن می تواند مشکل زا باشد

نماینده مردم شهریار،ملارد و شهرقدس در مجلس گفت: بعضی وقت ها برنامه ها و چشم اندازی که تعریف کردیم یک چیزی است و حکمی که در برنامه می آوریم نتیجه اش چیز دیگری می شود این شکاف بین برنامه و اهداف می تواند مشکل زا باشد.

 

به گزارش پایگا اطلاع رسانی خبرشهر به نقل از خانه ملت؛ برنامه “بهارستان” رادیو گفت و گو با موضوع نگاهی به لایحه بودجه ۹۶ با توجه به رویکرد به برنامه ششم توسعه و با حضور “محمد محمودیشاه نشین” مردم شهریار، ملارد و شهر قدس در مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

محمد محمودی به ارزیابی لایحه بودجه سال ۹۶ پرداخت و گفت: کلیات لایحه از این جهت که توانسته شرایطی را ایجاد کند تا متکی به نفت به این شدت نباشد، جای تقدیر است و همین طور توزیع منابع، نسبتا عادلانه است. از طرفی اصرار بر اینکه بتوانیم رشدها را واقعی ببینیم و اعداد را تا جایی که ممکن است واقعی دیده شود و بودجه بیشتر بودجه عملیاتی باشد و با کمینه پیش بینی ها بسته شده، از این جهات می تواند بخش عمده بودجه محقق شود.

وی در خصوص کاهش اتکای به نفت بودجه سال ۹۶ بیان داشت: آنچه که در خصوص درآمدهای بودجه است حدود ۳۱ درصد متکی به نفت و فرآورده های نفتی است و بقیه در قالب های دیگری است که بخش عمده اش مالیات و ارزش افزوده ها است.

نماینده مردم شهریار، ملارد و شهر قدس در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: اگر میزان اتکا به نفت را با سال گذشته مقایسه کنید،شاید از لحاظ درصد، تفاوتی نکند اما از لحاظ پیش بینی قیمت و پیش بینی میزان نفت واقعی تر دیده شده است.

وی در خصوص انطباق لایحه بودجه با سیاست های برنامه ششم بیان داشت: در لایحه ای که دولت ارائه کرده بود، قطعا به دنبال احکام برنامه ای بود که خودش ارائه داده بود ولی بعد از اینکه به کمیسیون تلفیق رفت، کم و کاستی ها دیده شد و دوستان انتقادات و پیشنهادات خود را داده اند. در کلیات بعد از تلفیق بیش از ۸۰ درصد ، نزدیک به برنامه ای است که در مجلس تصویب شده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در حق برخی از مناطق کم لطفی هایی در رابطه با بودجه شده است، گفت: متاسفانه کم لطفی هایی در خصوص بودجه برخی از مناطق وجود دارد به خصوص رویکردها در بحث حمل و نقل ریلی، مثلا ما در هفت نقطه از کشور تعریف قطار حومه ای را برای مطالعه و اجرا کرده ایم از جمله در رشت، شیراز و سه نقطه از تهران ولی مسیر شهر قدس – ملارد – شهریار در مطالعه قطار حومه ای پیش بینی نشده بود و از طریق کمیسیون عمران پیشنهاد شد و دارد مسیرش را طی می کند و امیدواریم در صحن اصلاح شود.

محمودی در خصوص تحقق برنامه بودجه و برنامه ششم توسعه گفت: برنامه یک تلاش فکری است و منطبق بر پیش بینی هاست، متاسفانه اتفاقات دنیا خیلی قابل پیش بینی نیست بخاطر همین است که برنامه چهارم و پنجم ما کمتر از ۳۰ درصد محقق شد و این جای افسوس داشت. در برنامه ششم هم اگر روند به همین صورت باشد که از شهریور ماه می بینیم و نوعی از تحریم ها برداشته شده و صنعت کم کم رونق می گیرد، امیدواریم درصد زیادی از آن اجرا شود ولی اگر با شرایط سخت سال های ۹۱ تا ۹۵ مواجه شویم باید نگران محقق نشدن ۶۰ الی ۷۰ درصدی برنامه باشیم.

وی در خصوص انطباق برنامه ششم با سیاست های اقتصاد مقاومتی بیان داشت:دولت تا آنجا که توانسته، سعی داشته تا مبانی سیاست های اقتصاد مقاومتی را اجرا کند، ولی در بعضی از جاها یا انقباضی و یا انبساطی عمل شده و مغایرت هایی دارد.

وی در عین حال افزود: ولی این مغایرت ها با این امید که وضعیت بهتر شود و با این پیش بینی که فروش نفت حالت عادی خودش را داشته باشد، واردات و صادرات ما و بانک ها بتوانند مبادلات تجاری خود را به راحتی انجام دهند و صنایع  ما بتواند صادراتش را به موقع انجام دهد، ورود ارقام پایه به مشکل بر نخورد و شرکت های دانش محور بتوانند بخشی از مشکلات پایه اقتصادی ما را حل کنند، با این جریانات امید زیادی است که بخش زیادی از برنامه محقق شود.

نماینده مردم شهریار، ملارد و شهر قدس در مجلس با اظهار به اینکه باید نگاه و رویکرد و روش مان را تغییر دهیم تصریح کرد: اصرار به یک روش و نگرفتن پاسخ از یک روش، خیلی جالب نیست. متاسفانه خیلی از احکام مان در برنامه اصلا ماهیت برنامه ای ندارند. بعضی وقت ها برنامه ها و چشم اندازی که تعریف کردیم یک چیزی است و حکمی که در برنامه می آوریم نتیجه اش چیز دیگری می شود و این شکاف بین برنامه و اهداف می تواند مشکل زا باشد.

 

خروج از نسخه موبایل