نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

نظام آموزشی حافظه‌محور نمی‌تواند ما را به نقطه رشد و توسعه برساند‌

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام آموزشی حافظه‌محور نمی‌تواند ما را به نقطه رشد و توسعه برساند‌ گفت: کشورهای توسعه یافته تعلیم و تربیت را از ابتدایی و پائین‌تر از آن آغاز کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرشهر، فخرالدین دانش‌آشتیانی دقایق یپیش در همایش فجر امید که در سالن خلیج‌فارس وحیدیه این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: مسئله‌ای که در خیلی از مباحث به‌صورت جدی به آن پرداخته و عنوان کرده‌ام بحث رشد و توسعه است. همچنین که همه آگاه هستید در برنامه‌های توسعه در سال‌های اخیر به مقوله توسعه انسانی توجه ویژه‌ای شده که این رشد و توسعه در مهمترین دستگاه که می‌تواند در ارتقاء کشور تأثیرگذار باشد در نظام تعلیم، تربیت و آموزش است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: این را نه اینکه ما عنوان کنیم بلکه مسئله‌ای است که در دنیا مطرح است و تمام اقتصاددانان و متخصصان در امور توسعه به این نکته توجه داشته و رسیده‌اند و کشوری که توسعه‌یافته است به نیروی انسانی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. توسعه انسانی در آموزش و پرورش خلاصه می‌شود و هر کشوری که در این حوزه سرمایه‌گذاری کند در آینده می‌تواند به رشد و توسعه بالنده امیدوار باشد.

دانش‌آشتیانی افزود: به مسئله رشد و توسعه باید توجه ویژه‌ای در حوزه تمرکز در مقطع ابتدایی بشود. برای همین است که در نظام آموزشی دیگر کشورها مقطع ابتدایی را به‌دلیل اینکه در سن کودکی میزان فراگیری بسیاری بالایی در فرزندان است و شاکله شخصیتی آنها را شکل می‌دهد مورد توجه است.

وی بیان کرد: کشوری که به توسعه فکر کند باید به کودکان توجه ویژه‌ داشته باشد و اگر در این راستا قدم‌های مؤثری برداشته شود و تمرکز ویژه‌ای وجود داشته باشد و مدیران و معلمان نیز در این راستا قدم بردارند اتفاق زیرساختی بسیار در مسیر توسعه و رشد به جهت تعلیم و آموزش مدیران از پایه و کودکی در آینده را شاهد خواهیم بود و نظام آموزشی حافظه محور نمی‌تواند ما را به نقطه رشد و توسعه برساند.

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به نوع آزادی عمل دانش‌آموزان و معلمان و تأثیر آن بر توسعه جامعه بیان کرد: مسئله‌ای که بسیار اهمیت دارد،  پرورش است و این مهم نباید تنها در حوزه فعالیت‌های فوق برنامه جاری باشد؛ بلکه لازم است در تمام امور وجود داشته باشد تا موجب نشود که دانش‌آموزان زمانی که پایه متوسطه را تمام و فارغ‌التحصیل می‌شوند نتوانند به خوبی وارد بازار کار شوند.

دانش‌آشتیانی عنوان کرد: برای توسعه و تقویت آموزش و پرورش، نیروی کارآفرین نیاز است و برای دستیابی به این مهّم ایجاد اعتماد به نفس، نگرش مطلوب و امید به آینده، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و در رأس آنها دین‌باوری را باید در تمام امور خود جاری و ساری کنیم تا بتوانیم به بهترین دستاوردها برسیم.

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به شعار انقلاب اسلامی مبنی بر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در بحث آزادی تصریح کرد: شروع نهادینه کردن این مهّم از خانواده است و در ادامه مدرسه و جامعه می‌تواند این موضوع را ادامه دهد و باید این را مدنظر قرار دهیم که چطور این موضوع را در خانواده‌های و به همان نسبت به فرزندان آموزش دهیم.

دانش‌آشتیانی با بیان ضرورت موضوع تکریم افزود: موضوع دیگری آموزش و پرورش که همه ما باید به آن توجه داشته باشیم این است که از همان کودکی به خوبی تکریم را به فرزندان انتقال دهیم و این حرکت نه تنها اجتماع را به سمت تکریم هر چه بیشتر سوق می‌دهد، بلکه آینده‌سازان نیز این موضوع مهم را را یاد گرفته و به نسل بعدی منتقل می‌کنند.

وی تصریح کرد: برای بهبود هرچه بیشتر امور لازم است که نظام تعلیم و تربیت طوری تنظیم شود که دانش‌آموزان بتوانند در محیطی آزادانه و با اختیار و البته با رعایت حقوق یکدیگر تربیت شوند.

وزیر آموزش وپرورش در ادامه بیان کرد: تغییر حجم کتب درسی نیز از دیگر موضوعاتی است که به دنبال آن هستیم و در بحث کنکور نیز به دنبال این هستیم که سلطه موجود کمتر شده و کم‌کم به سمتی برویم که به طور کامل کنکور را حذف کنیم.

دانش‌آشتیانی ادامه داد: در بحث استقلال اگر بخواهیم به آن ظرفیتی از تولید که مدنظر است، برسیم باید به صورت جدی از پایه در مورد کارآفرینی کار کنیم؛ چراکه امروز شاهد هستیم که تولید علم قدری کم‌رنگ شده است؛ البته کارهای خوبی انجام شده و حرکت‌های مطلوبی را شاهد بودیم اما به معنای واقعی تولید علم قدری کاهش یافته است.

وی با اشاره به ضرورت حرکت در مسیر تولید علم تأکید کرد: اگر بخواهیم در راستای تولید علم بهتر حرکت کنیم؛ لازم است که نظام تعلیم و تربیت مطلوب‌تر شود که در این میان معلم نقش موثری ایفا می‌کند و به واقع باید فضا به سمت‌وسویی برود که معلم به معنای کلمه الگو و مربی باشد؛ چراکه آموزش و پرورش یک دستگاه سرمایه‌گذار است و نگاه ویژه در این زمینه می‌تواند بهترین‌ها را به همراه داشته باشد.

وزیر آموزش وپرورش گفت: در دولت یازدهم کارهای خوب و زیربنایی صورت گرفته است و همچنین این را نباید از یاد برد که دولت توانسته در بحث ارتباطات بین‌المللی هم قدم‌های خوبی بردارد، البته این را نیز نباید از یاد برد که برخی نمی‌خواستند ایران در جهان بدرخشد و حرکت خوبی که در دولت یازدهم رخ داد، برداشتن تحریم‌ها در قالب برجام است.

دانش‌آشتیانی گفت: بر کسی پوشیده نیست که رفع تحریم‌ها کشور را نجات داد، ولی متاسفانه برخی با نگاه سیاسی که شاید پشت آن مسئله قدرت نیز وجود داشته باشد، واضح‌ترین و شفاف‌ترین حرکت دولت را مورد سئوال قرار دادند؛ اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، درآمدهای ما به کمترین حد ممکن در حوزه فروش نفت می‌رسید و روزی می‌رسید که دولت توان پرداخت حقوق ماهیانه کارمندان را هم نداشت، اما به برکت برجام امروز میزان بالایی نفت صادر کرده و می‌فروشیم و اگر نگاه بهتری در سرانجام رسیدن برجام داشته باشیم، به طور حتم شاهد رشد مضاعف در زمینه‌های مختلف می‌شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آرای مردم است و از اینرو در نظام تعلیم و تربیت باید به سمتی برویم که مشارکت را در تمام امور بیشتر کنیم و این را مربیان، معلمان و مدیران باید از مدارس آغاز کنند و با استفاده از مشارکت حداکثری این حس را در همه دانش‌آموزان نهادینه کنند.

وزیر آموزش وپرورش در پایان خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش مسئولیت سیاست‌گذاری را برعهده دارد و باید به سمتی برویم که دیگر امور آموزشی و تربیتی تحت عنوان بخش‌نامه و دستورالعمل از بالا ابلاغ نشود؛ بلکه مدیران و معلمان با مشارکت مدرسه و در ادامه آن جامعه را به سمت پیشرفت سوق دهند؛ به عبارت دیگر مشارکت را به صورت مطلوب پیگیری کرده و به نتیجه برسانند.

خروج از نسخه موبایل