نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

مرز کاندیداتوری،منتخبی و نمایندگی در روند بررسی صلاحیت کاندیداها باید مشخص شود

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استفساریه قانون انتخابات مجلس، گفت: مرز کاندیداتوری، منتخبی و نمایندگی در روند بررسی صلاحیت کاندیداها باید مشخص شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرشهر، محمد محمودی شاه نشین در گفت‌وگو با خبرنگار، در خصوص استفساریه از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: باید در این زمینه ۳ مرز داشته باشیم که شامل مرز کاندیداتوری، مرز منتخبی و مرز نمایندگی می‌شود؛ در این زمینه افراد ابتدا کاندیدا، سپس منتخب و در مرحله آخر نماینده هستند.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این زمینه اختلاف نظرهایی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی وجود دارد، برداشت شورای نگهبان از قانون این است که تا شروع نمایندگی که بعد از اخذ عتبارنامه شروع می‌شود، این شورا می‌تواند به صلاحیت کاندیداهای منتخب نیز رسیدگی کند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نظر کمیسیون شوراها و برخی دیگری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است، وقتی که کاندیدایی منتخب و صحت انتخابات در حوزه انتخابیه نیز تایید شد، اگر مستنداتی مطرح شود، این مستندات باید در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

محمودی شاه نشین متذکر شد: این موضوع سبب اختلافاتی شده بود که مجلس شورای اسلامی تاکید کرد بعد از گذشت ۲۰ روز از تایید صحت برگزاری انتخابات، شورای نگهبان نمی‌تواند در خصوص صلاحیت افراد اظهار نظر کند.

وی افزود: ظاهر موضوع این است که تغییری در موضع مجلس شورای اسلامی در این زمینه رخ نداده و طبیعتا شورای نگهبان نیز بر نظر قبلی خود ایستاده است یعنی شورای نگهبان همچنان معتقد است تا زمانی که اعتبارنامه کاندیدای منتخب تصویب نشده، این شورا می‌تواند در خصوص صلاحیت وی اظهار نظر کند، به همین جهت تصور می‌کنم تکلیف این موضوع باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص شود./

 

خروج از نسخه موبایل