نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

طرح مجلس برای ورود افراد متخصص به شورای شهر و روستا /تشریح خلاءهای قانون انتخاب اعضای شورای شهر

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی طرح برخی نمایندگان برای ورود افراد متخصص به شورای شهر و روستا را تشریح کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرشهر به نقل از خانه ملت، محمد محمودی‌شاه‌نشین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری، با تاکید بر اینکه لازم است افراد تخصصی وارد شورای شهر و روستاها شوند، اظهار داشت: متاسفانه در قانون انتخابات اعضای شورای شهر و روستاها توجهی به حضور افراد تخصصی نشده است اما در خصوص انتخاب شهرداران به موضوعاتی مانند سابقه کاری، تحصیلات و سابقه اجرایی تاکید شده است.

نماینده مردم شهریار در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: برخی از نمایندگان مجلس دنبال اصلاح قانون انتخابات اعضای شورای شهر و روستاها هستند با این دید که این انتخابات به صورت کلونی یا گروهی انجام شود به این معنا که ۶ گروه تعیین شود و هر کاندیدا در یکی از این گروه ها ثبت نام کنند.

وی توضیح داد: به طور مثل افراد بر اساس تخصص شان در گروه فنی و شهرداری، حمل و نقل، معماری، حقوقی، اجتماعی و محیط زیست نام نویسی کند، با این تقسیم بندی افراد باید بر اساس تخصص شان در یکی از گروه ها وارد شوند تا در مدیریت شهری افراد متخصص درامور متعدد به کمک شهر و شهردار بیایند.

این نماینده افزود: با این روش مجموع شورای شهرها متشکل از افراد متخصص در امور متعدد می شوند اگر بنا است شورایی ۹ نفره باشند این افراد حداقل از هر گروهی یک نفر وارد شورای شهر شده است. این طرح و راهکارها مناسب برای برگزاری چنین انتخاباتی و تعیین مرجع تشخیص برای گروه ها نیاز به کارشناسی است که زمان برخواهد بود.

محمودی‌شاه‌نشین بیان کرد: مدیریت شهری نیازمند افراد متخصص است متاسفانه در شرایط فعلی از یک تخصص افراد زیادی کاندیدای شورای شهر می شوند اما از تخصصی دیگر حتی یک نفر در شورای شهر وجود ندارد، اما اگر طرح مذکور نهایی و اجرایی شود از همه تخصص ها افرادی در شورای شهر حضورخواهند داشت.

وی در خصوص لزوم قرار گرفتن مرکز پژوهش ها در کنار شورا شهر و روستا اظهار داشت: شورای شهر معمولا چنین مراکزی ندارد، البته شورای عالی استان ها و کشوری از کارشناسانی برای تصمیم گیری استفاده می کنند اما قانون چنین امکانی را برای شورای شهر و روستا در نظر نگرفته است.

این نماینده افزود:  شوراهای شهر بودجه لازم را ندارد که از کارشناسان متخصص استفاده کنند نهایت در شهرهای متوسط از مشاوران حقوقی برای حل و فصل پرونده های حقوقی شان کمک می گیرند.

محمودی‌شاه‌نشین گفت: شوراها نهاد نوپا هستند درست است که پنجمین دوره انتخابات آن را در آینده برگزار خواهیم کرد ولی هنوز در قوانین آن نواقص وجود دارد و هم به اهدافی که در قانون اساسی تبیین شده بود دست پیدا نکردیم./

 

خروج از نسخه موبایل