نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

باغات زیر کشت شهریار به زیر ۱۹ هزار هکتار رسیده است

فرماندار شهریار با اشاره به بی‌توجهی مسئولان به زیرساخت‌های بخش کشاورزی این شهرستان گفت: امروز شاهد آن هستیم که برخی بی‌توجهی‌ها سبب شده که ۳۸ هزار هکتار باغات شهریار به زیر ۱۹ هزار هکتار برسد و این یک زنگ خطر جدی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرشهر، سعید ناجی فرماندار شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: روستاهای شهرستان شهریار از جمله مناطقی هستند که به جهت نزدیکی به پایتخت، تنها در قالب یک تعریف روستایی قرار دارند، در صورتی که تقریباً چیزی میان شهر و روستا هستند و کارکردهایشان کاملاً متفاوت است.

وی بیان کرد: روستاهای شهریار با توجه به نقطه قرار‌گیری و فاصله جغرافیایی که از پایتخت دارند، با ویژگی‌هایی که از یک روستا می‌شود، در حال فاصله گرفتن از جایگاه روستایی خود هستند.

فرماندار شهرستان شهریار با اشاره به کمبودهای موجود در روستاها افزود: یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که روستاها به ویژه روستاهای شهریار با آن روبه‌رو هستند، در حوزه آب است که در این مورد نیاز است تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی که در منطقه وجود دارد، نیاز این روستاها در این زمینه برطرف شود.

ناجی گفت: یکی از این ظرفیت‌ها، احداث تصفیه‌خانه است که هم اکنون در این راستا قدم‌های مؤثری برداشته شده است، که اگر حرکت در این مسیر به صورت مطلوب و مداوم انجام شود به طور حتم می‌توان شاهد این بود که بسیاری از مشکلات روستائیان شهریار که برای کشاورزی با مشکلات کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند، به کمترین حد خود برسد.

وی با اشاره به نیاز روستائیان در زمینه کشاورزی اظهار داشت: وظیفه همه ماست تا آنجا که می‌توانیم از ظرفیت‌ها در حوزه کشاورزی استفاده کنیم تا نیازهای روستائیان که زحمتکشان بی‌منت هستند، برطرف شده و زمینه بروز تفکر بی‌فایده بودن کشاورزی در منطقه را تغییر دهیم.

فرماندار شهریار بیان کرد: باید دلایل نگهداری باغات با رعایت تمام موازین قانونی در رأس امور قرار گرفته و توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌ها و نیازهای اصلی مجموعه کشاورزی شود تا آن‌ها نیز از باغات به خوبی بهره برده و نگه‌داری کنند؛  چرا که امروز شاهد آن هستیم که برخی بی‌توجهی‌ها سبب شده که ۳۸ هزار هکتار باغات شهریار  به زیر ۱۹ هزار هکتار برسد و این یک زنگ خطر جدی است.

ناجی تصریح کرد: برای بهبود و التیام این مهّم  باید به خواسته‌های کشاورزان که در وهله نخست تأمین آب است، توجه خاص داشته باشیم و در ادامه نیز با حفاظت از محصولات و فراهم کردن زیرساخت‌های مرتبط در تبدیل کردن به موقع محصولات آن‌ها به فرآورده‌ می‌توان نقش تأثیرگذاری را ایفا کرد.

وی در ادامه با بیان لزوم تغییر در وضع قوانین حفظ کاربری‌ها افزود: در برنامه ششم آنچه که می‌تواند چشم‌انداز کشاورزی را تا پایان برنامه تأمین کند، پرداخته شده است؛ اما عقب‌افتادگی‌هایی نیز وجود دارد که نیازمند توجه بیشتری است، که در این میان قوه قانونگذاری می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد؛ چرا که  قانون حفظ کاربری نتوانسته آن‌گونه که باید اقدامات پیشگیرانه را داشته باشد، که  بهبود در زمینه وضع قوانین می‌تواند سبب تقویت کشاورزی و حفظ کاربری اراضی کشاورزی شود.

فرماندار شهریار گفت: هم دولت و هم مردم باید دست به دست هم بدهند تا کشاورزی در یک موقعیت و جایگاه ویژه قرار بگیرد؛ چرا که کشاورزی یکی از اساسی‌ترین پایه‌های اقتصاد کشور است که ریشه در اقتدار کشور دارد و می‌تواند جامعه را به سرعت به سوی تعالی ببرد.

ناجی بیان کرد: اگر نگاه به حوزه کشاورزی در حاشیه پایتخت تغییر کند، قطعاً هم فضای سبز پیرامون تهران حفظ می‌شود و هم معیشت کشاورزان تأمین شده و هم اینکه می‌تواند به برنامه‌های توسعه کشور کمک کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهبود در وضعیت کشاورزان و باغداران روستاهای شهریار، لازمه‌اش اقدام عملی و همّت دست اندرکاران برای اجرای قانون در حوزه کشاورزی است، که اگر قانون نتوانسته محقق شود و به افق تعیین شده برسد، قطعاً آن‌هایی که متولی بوده‌اند نتوانسته‌اند خوب عمل کنند.

خروج از نسخه موبایل