نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

توسعه هر کشوری در گرو نظام تعلیم و تربیت آن کشور است/ دین در بستر آزادی، عقل و دانش می تواند توسعه پیدا کند

دکتر سیدشهاب الدین چاوشی معاون سیاسی استانداری تهران در همایش شوراهای آموزش و پرورش استان تهران در شهریار گفت: توسعه هر کشوری در گرو نظام تعلیم و تربیت آن کشور است/ دین در بستر آزادی، عقل و دانش می تواند توسعه پیدا کند/ گمشده امروز ما در نظام آموزش و پرورش بحث تربیت و تزکیه است/ نقشی که توانست این کشور و نظام را صیانت کند نقش محوری و تاریخی مردم بود/ امروز باید به این سوال پاسخ داده شود که آیت الله هاشمی ولایت پذیر بود یا کسانی که در مقابل استدلال های منطقی و فقهی او می خواستند جوسازی کنند؟

به گزارش خبرگزاری خبرشهر و روابط عمومی فرمانداری شهرستان شهریار؛ همایش شوراهای آموزش و پرورش استان تهران با سخنرانی دکتر سیدشهاب الدین چاوشی معاون سیاسی استانداری تهران، و با حضور فرمانداران شهرستان های استان تهران، ائمه جمعه، روسای ادارات آموزش و پرورش، شوراهای آموزش و پرورش، شهرداران، روسای شوراها و برخی از مدیران و مسئولان دستگاه ها و ادارات استان تهران، در سالن خلیج فارس اردوگاه شهید منتظری شهریار برگزار شد.

** توسعه هر کشوری در گرو نظام تعلیم و تربیت آن کشور است
دکتر سیدشهاب الدین چاوشی معاون سیاسی استانداری تهران در همایش شوراهای آموزش و پرورش استان تهران با اشاره به اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش گفت: توسعه هر کشوری در گرو نظام تعلیم و تربیت آن کشور است و اگر بدون تعارف برخورد کنیم امروز بسیاری از نابسامانی های اجتماعی، فرهنگی و آسیب های اجتماعی و فرهنگی زاییده عدم توفیق ما در نظام تعلیم و تربیت است.
دکتر چاوشی با تاکید بر این سوال که، باید ببینیم چه بخشی از این مسئولیت سنگینی را که بر عهده داریم توانسته ایم انجام دهیم؟ اظهار داشت: شنیدن تعقل و خردورزی لازمه قبول مسئولیت است و باید ببینیم چند درصد وظایف خود را انجام داده ایم؟

** بسیاری از نابسامانی های اجتماعی و فرهنگی، زاییده عدم توفیق ما در نظام تعلیم و تربیت است
معاون سیاسی استانداری تهران با اشاره به حضور تاثیرگذارترین مسئولان شهرستان های استان تهران در این جلسه اعم از فرمانداران، ائمه جمعه، شهرداران، شوراهای اسلامی و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها گفت: این حضور، ظرفیت خوبی است که شاید بتواند به این هم اندیشی کمک کند و اعتقاد جدی دارم که اگر امروز قانون گریزی و حتی قانون ستیزی وجود دارد؛ اگر فرار از مالیات برای برخی از مردم زرنگی محسوب می شود؛ اگر عبور از خط قرمزها باب شده است؛ اگر بی احترامی به پدر و مادرها زیاد شده است و اگر مسئولی در انجام وظایف خود تخطی می کند؛ همه و همه زیر سر نظام تعلیم و تربیت است. نمی خواهم بگویم زیر سر معلمان بلکه زیر سر نظام تعلیم و تربیت است
وی با ذکر این نکته که معلمی بر اساس عشق شکل می گیرد افزود: چه کرده ایم که امروز برخی از معلمان ما شغل معلمی را در شغلی در حاشیه سایر کارها و برای روز مبادا پذیرفته اند؟ این اتفاق و نگاه، نگاه غصه برانگیزی است و این اندوه و غصه ای است که امروز بر سر نظام تعلیم و تربیت ما سایه افکنده است و شغل معلمی که یک شغل مقدس ومورد تکریم عموم جامعه در گذشته بود از رونق افتاده است.
سید شهاب الدین چاوشی تصریح کرد : ما بهترین دوران بچه های خودمان را دست معلمان می سپاریم و اگر معلمان صبح تا شب درگیر معیشت روز مره خود باشند چه انگیزه و عشق و علاقه ای می توانند برای تربیت فرزندان ما داشته باشند؟
معاون استاندار تهران که در همایش شوراهای آموزش و پرورش استان تهران سخن می گفت از شورای عالی اموزش و پرورش و شوراهای آموزش و پرورش خواست تا برای تحقق این مفاهیم فکر جدی بکنند چرا که آسیب پذیری در مدارس بسیار بالاست.

** گمشده امروز ما در نظام آموزش و پرورش بحث تربیت و تزکیه است
چاوشی ادامه داد: امروز ما نیاز به آموزش رسمی نداریم چرا که شبکه های مجازی اطلاعاتی را به دانش اموز می دهد که از اطلاعات ما به روزتر است بلکه گمشده امروز ما در نظام آموزش و پرورش بحث تربیت و تزکیه است. پیامبر هم برای تزکیه و تربیت مبعوث شده بود و تا وقتی که تزکیه نکنیم این دانش، جز مشقت و آسیب چیزی نخواهد داشت و راه نجات آموزش و پرورش ما این است که به محتوای رفتاری دانش آموزان توجه کنیم
معاون استاندار تهران با یادآوری سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش که توسط دکتر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش پیگیری می شد؛ گفت: ایشان به حق راه درستی را انتخاب کرده بودند و اگر این را دنبال نکنیم باختیم چرا که زمان به سرعت می گذرد و فرصت ها را از ما می گیرد و ما مسئول تعلیم و تربیت جامعه هستیم.

** اگر منزلت و حرمت معلمان شکسته شود؛ سنگ بر روی سنگ بند نمی شود
چاوشی الگوهای اصلی دانش آموزان را رفتار معلمان دانست و اظهار داشت: بچه ها از معلمانشان الگو می گیرند و همه ما باید حرمت معلمان را داشته باشیم و خوش رفتاری با معلمان خواسته حداقلی ما از مسئولان دستگاه ها و مدیران ادارات آموزش و پرورش در مناطق و سطح استان است. نگذارید معلمان بی انگیزه شوند چرا که اگر منزلت و حرمت معلمان شکسته شود؛ سنگ بر روی سنگ بند نمی شود و نتیجه آن، دانش آموز بی هویت است.

** اگر ذخایر انقلاب و الگوهای ماندگارمان را گم کنیم؛ نسل آینده بی هویت می شوند
سید شهاب الدین چاوشی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتحال حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: ما شخصیت بزرگواری را که یکی از ارکان و استوانه های جمهوری اسلامی بود از دست دادیم و امروز فقدان این عزیز سبب یک همبستگی و وفاق در سطح عمومی جامعه شده است که متاسفانه برخی ممکن است از شکوه همبستگی ملت در رنج باشند که باید برای علاجشان دعا کنیم چرا که این فرصت بزرگ تاریخی است که باید حفظ شود.
معاون استاندار تهران افزود: کسانی که دغدغه دین، میهن، جمهوری اسلامی و انقلاب را دارند باید بدانند که ذخایر ما برای این انقلاب، الگوهای ماندگاری هستند که اگر آنها را گم کنیم نسل آینده ما بی هویت می شوند واگر قهرمانان خود را  قدر ندانیم دیگران آنها را مصادره می کنند.
وی با اشاره به خاطره ای از آیت الله بهشتی در اوایل انقلاب، واکنش ایشان را به تهمت ها و توهین ها اینگونه بیان کرد: آیت الله بهشتی در مقابل تهمت ها و توهین ها گذشت کردند چرا که اعتقاد داشتند که این افراد آگاه نیستند و باید با سلاح آگاهی، این ها را آگاه کنیم چرا که از بچه های خودمان هستند و خداوند مدافع کسانی است که ایمان آوردند.
چاوشی با اشاره به ترور آیت الله مطهری، آیت الله بهشتی، آیت الله هاشمی رفسنجانی و رهبر معظم انقلاب در اوایل انقلاب اسلامی ایران، ترورهای ابتدای انقلاب را هدفمند و در جهت از میان برداشتن مغزهای انقلاب تفسیر کرد و گفت: اینها قهرمانان ملی ما هستند و دشمنان می دانستند با بودن اینها این انقلاب شکست ناپذیر است. برای این که می خواستند سلسله جنبانان جمهوری اسلامی را از بین ببرند. محاسباتشان درست بود اما اراده پروردگار و حضور مردم این نقشه ها را نقش برآب کرد.

** نقشی که توانست این کشور و نظام را صیانت کند نقش محوری و تاریخی مردم بود
معاون سیاسی استاندار تهران با تاکید بر نقش محوری مردم در تمامی مقاطع حساس انقلاب گفت: نقشی که توانست این کشور و نظام را صیانت کند نقش محوری و تاریخی مردم بود و صحنه ای که هفته پیش روبروی دانشگاه تهران شاهد بودیم و سیل جمعیتی برای تشییع پیکر آیت الله هاشمی آمده بود برای انقلاب اسلامی یک توفیق بود؛ چرا از این که مردمی مصمم بعد از گذشت ۳۷ سال از انقلاب به این نحو می آیند تا از یک قهرمان ملی، اسلامی، مجتهد و فقیه تجلیل کنند آزرده شویم؟
وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در رحلت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: پیام مقام معظم رهبری را درباره سابقه ایشان و مسایل مختلف همه دیدند و شنیدند و ما که نباید جلوتر از رهبری حرکت کنیم، آداب مسلمانی اقتضا می کند که قدر بزرگان مان را بدانیم.

** اجتهاد و فقاهت، یک ارزش و فضیلت در جامعه است
دکتر چاوشی اجتهاد و فقاهت را یک ارزش و فضیلت در جامعه دانست و بیان کرد: حتی اگر آیت الله هاشمی اختلاف نظری با مقام معظم رهبری هم داشته باشد موجب نمی شود که شخصیت ایشان را تخطئه کنیم. فقها در اجتهادشان آزادند و اجتهاد سبب پویایی فقه ماست. هر فقیهی نظرش برای مقلدین اش محترم است اما آن جا که بحث سیاسی و حکومت است هیچ نظری در برابر فقیه حاکم عادل صائب نیست. همه فقها برای ما عزیز اند و صاحب نظرند اما آنجایی که به نظم سیاسی و حکومت برمی گردد نظر صائب نظر ولی فقیه است.
وی با ذکر حدیثی از پیامبر اکرم(ص) افزود: بنا به فرموده پیامبر گرامی اسلام(ص)، اختلاف علما رحمت است است و در مقابل نیز حضرت امام علی(ع) می فرماید: اتحاد جهلا خطرناک است. دلیل این چیست؟ برای این که در تلاش علمی و فقهی، اصل بر کشف حقیقت برای رضای خداست و نفس حاکم نیست.
چاوشی با انتقاد از کسانی که به اسم دین به آیت الله هاشمی رفسنجانی توهین و تهمت زدند گفت: حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی مفسر قرآن بود و ۲۰ جلد تفسیر قرآنش چاپ شده است. مفسر قرآنی که یکی از عقلانی ترین تفسیرهای قرآنی را داشته است و در این وضعیت یک معممی هم پیدا می شود و می گوید که اگر امر به معروف فیزیکی جایز بود تکه و پاره می کردیم. این با کدام منطق می خواند؟ کجای تشیع امام علی به ما اجازه می دهد که در مقابل نظر یک فقیه بگوییم که اگر امر به معرف فیزیکی جایز بود تکه پاره می کردیم؟ این نگاه داعش است این نگاه مسلمانی نیست. نگاه فقهی و اخلاقی ما در کلام مقام معظم رهبری مدظله العالی شکل گرفت و همه دیدید و شنیدید.

** امروز باید به این سوال پاسخ داده شود که آیت الله هاشمی ولایت پذیر بود یا کسانی که در مقابل استدلال های منطقی و فقهی او می خواستند جوسازی کنند؟
معاون استاندار تهران ادامه داد: اختلاف های فقهی و اجتهادهای متفاوت نیز نمی تواند فقیه سیاستمداری چون هاشمی را از رهبری و ولایت دور کند و امروز باید به این سوال پاسخ داده شود که آیت الله هاشمی ولایت پذیر بود یا کسانی که در مقابل استدلال های منطقی و فقهی او می خواستند جوسازی کنند؟ اگر حرف آنها صحیح بود پس چرا مقام معظم رهبری ایشان را در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت حفظ کرد؟ اختلاف نظر و اختلاف فکری منحصر به این دو بزرگوار نبود و در جامعه ما فقهای زیادی اختلاف نظر دارند. مهم ولایت پذیری است. نظم سیاسی جامعه اسلامی را مخدوش نکردن است. خط قرمزها را زیر پا ننهادن است.
دکتر سید شهاب الدین چاوشی افزود: امیرالمومنین علیه السلام می فرماید از اتحاد جاهلان بپرهیزید چرا که در جهل و اتحاد آنها نفس حاکم است؛ قلدری حاکم است؛ تکه پاره کردن حاکم است. اما در رفتار پیامبران و عالمان دینی چنین فرضی حاکم نیست. هنر امثال آیت الله هاشمی و منش و مکتبی که ایشان به این انقلاب آموخت این است که در حالی که ممکن است فهم متفاوتی از فقیه حاکم زمانه داشته باشیم اما در مقابل حاکم فقیه زمانه قرار نگیریم. رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که اگر کسی با نظر من مخالف بود مفهوم اش مخالفت با ولی فقیه نیست.
وی با طرح این سوال که چگونه می خواهیم در یک فضای بسته و تنگ و تاریکی که خرد و اندیشه به کار نیفتند؛ در این دنیای پرماجرا و پرمساله، دین را حفظ کنیم؟ اظهار داشت: این دین چگونه می تواند تا دنیا هست بشریت را هدایت کند؟ مگر معتقد نیستیم دین ما دین خاتم است؟ این اتفاق به واسطه اجتهاد می تواند بیفتد.

** دین در بستر آزادی، عقل و دانش می تواند توسعه پیدا کند
چاوشی با تاکید بر مفاهیم آیات قرآنی گفت: ما حداقل ۱۲۰ آیه در قرآن داریم که مفهمو اش این است که دین در بستر آزادی، عقل و دانش می تواند توسعه پیدا کند دین در بستر جهل و نادانی رشد نمی کند. ایمان و اسلام به واسطه اختیار و قدرت انتخاب است که باعث فضیلت است. چرا نمی توانیم بعضی مطالب را هضم کنیم و با هر موضوع و بهانه ای که موافق میل ما نیست می خواهیم بزرگان و شخصیت های خود را تخریب کنیم؟

** ملتی که با ابتدایی ترین حقوق قانونی خود آشنا نشود قادر به صیانت از اقتدار کشور خود نخواهد بود
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع منشور حقوق شهروندی پرداخت و گفت: رئیس جمهور منشور حقوق شهروندی را رونمایی کردند و به مردم وعده دادند که حقوق شهروندی را باید پاس بداریم و این پاسخ دندان شکنی است از سوی دولت به دولت هایی که ایران را به نقض حقوق بشر متهم می کنند. اما چه کسانی باید این منشور را در جامعه تبیین کنند؟ آیا فرهیخته تر و مناسب تر از معلمان افراد دیگری هستند؟ منشور حقوق شهروندی می خواهد کرسی های  علمی و حقوقی دانشگاهی را به میان حیات سیاسی و جامعه بیاورد چرا که ملتی که با ابتدایی ترین حقوق قانونی خود آشنا نشود قادر به صیانت از اقتدار کشور خود نخواهد بود. و همه ما باید بدانیم که چه حقوقی داریم؟
سید شهاب الدین چاوشی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را که با فرمان حضرت امام همان اوایل انقلاب شکل گرفت را میثاق حکومت با ملت دانست و افزود: حقوق شهروندی تبیین اصول مهم قانون اساسی است که به مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم ارتباط دارد. اما عده ای می پرسند که چرا از قانون اساسی به حقوق شهروندی تاکید دارید؟ برای این که  این بخش از قانون اساسی، مبتلابه جامعه ماست و این حکومت بدون حضور مردم امکان قوام و استمرار نخواهد داشت. مگر می شود بدون مردم حکومت کرد؟ حتی حکومت حقانی امیرالمومنین علیه السلام هم، وقتی به هردلیلی، مردم از دور آن پراکنده شد ۲۵ سال محقق نشد. ما که بالاتر از  امیرالمومنین علیه السلام نیستیم. مگر قبل از امام خمینی هیچ فقیهی نبود؟ بود ولی یا نتوانست یا نخواست مردم را پیرامون این تفکر که میشود جامعه مسلمین را به دست خودشان اداره کرد جمع کند.

** جوانان ما رفته اند و مقاومت می کنند تا بگویند مسلمانی مترداف با داعش نیست
چاوشی ادامه داد: حقوق شهروندی چارچوب قانون اساسی است دنیای متجاوز، گروه های تکفیری راه انداخته اند و با شعار الله اکبر مردم را می کشند، عراق و شام در سیطره اینهاست و ما را به نقض حقوق بشر متهم می کنند. واگر نبود جمهو.ری اسلامی، داعش مورد حمایت سیستم های جاسوسی آمریکا و اسرائیل خاورمیانه را بلعیده بود. جوانان ما رفته اند و مقاومت می کنند تا بگویند مسلمانی مترداف با داعش نیست.
معاون سیاسی استانداری تهران با اشاره به سیاست های اسلام هراسی و ایران هراسی گفت: موج اسلام هراسی و ایران هراسی را توامان باهم به راه انداختند تا دنیا را از اسلام و ایران بترسانند. داعش را به راه انداختند تا دنیا را از اسلام بترسانند و ایران را متهم کردند به ساختن سلاح هسته ای تا دنیا را از ایران بترسانند.
وی در ادامه در پاسخ به کسانی که می گویند برجام چه کرده است؟ اظهار داشت: فرض کنید برجام هیچ کاری نکرده است. همین که این اتهام را در افکار عمومی دنیا از ملت و کشور رفع کرد کافی است. توهم اینها شکسته شد و دنیا فهمید که ایرانیان برای مصارف صلح آمیز هسته ای حرکت می کند. آنها ما را در تنگنا قرار داده بودندو پول نفت ما را نمی دادند و به جای آن به زور اجناس بنجل می دادند؛ و حالا بعد از برجام مگر تولید نفت و میعانات گازی ما ۳ برابر نشده است؟ این چه انصافی است؟

** راه برخورد با سوالات و ابهامات در جامعه، پاسخ به این سوالات و برخورد اقناعی است
چاوشی راه برخورد با سوالات و ابهامات در جامعه را پاسخ به این سوالات و برخورد اقناعی دانست و گفت: ملت اگر یکپارچه باشد برجام را هرکاری هم بکنند که اطمینان داشته باشید آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، هیچ مشکلی پیش نمی آید. اگر وحدت اسلامی را سرلوحه کارمان قرار دهیم نمی توانند هیچ کاری بکنند اما اگر احساس کنند که در داخل کشور ملت از هم گسسته است می توانند به اهدافشان برسند.
وی با انتقاد از کسانی که در مسیر وحدت و یکپارچگی حرکت نمی کنند افزود: جامعه جهانی در حال شکل گیری است اما متاسفانه ما هنوز افرادی را داریم که فراکسیون قومیتی راه می اندازند. اینها با تفکر دینی نمی خواند، تفکر دینی این است که قوم و قبیله و زبان مهم نیست و ارزشمندترین شما نزد پروردگار باقواترین شماست؛ و وحدت کلمه درسایه اطاعت از خدا و رسول و اولی الامر است. این خواست دشمنان است که می خواهند ما را تکه تکه کنند و بواسطه داعش به دنبال ایجاد کشوری جدید از دل کشورهای اسلامی هستند. آنها عصبانی هستند که ایرانی ها در مقاطع حساس متحد می شوند و در تشییع حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی این قدرت را با یک جمعیت فشرده نشان دادند.
 

خروج از نسخه موبایل