نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

«شهرقدس» زیر تیغِ برخورد سلیقه‌ای مدیران؛ مردم شهرستان خواستار الحاق به تهران شدند

فاصله شهرقدس با پایتخت به میزان یک جدول است؛ اما اختلاف طبقاتی در دو سوی این جدول آنقدر زیاد است که در شرایط فعلی سبب شده شهروندان شهرقدسی خواستار الحاق این شهر به تهران باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرشهر، رشد سریع و بدون وقفه شهرقدس در دو سه دهه اخیر با توجه به نزدیکی به پایتخت و همچنین نزدیکی به مراکز صنعتی و تولیدی بزرگ، شبکه‌های دسترسی مناسب و راه‌آهن سبب گسیل جمعیت فراوان، از اقصی نقاط کشور به این شهر شده است. این شهر در ابتدای شکل گرفتن دارای باغات بسیار بود که به ‌مرور زمان با توجه به رشد روزافزون قیمت زمین و مسکن متأسفانه تبدیل به مراکز صنعتی، تجاری، مسکونی و خدماتی شد، به گونه‌ای که مشاور تهیه طرح تفصیلی شهر، جهت ابلاغ این طرح با مشکل کمبود تأمین سرانه‌ها روبه‌رو شده است.

شهرستان قدس هم‌موزائیک با شهر تهران است؛ اما متأسفانه به لحاظ امکانات خدماتی فاصله بسیار زیادی بین تهران و شهرستان قدس وجود دارد که مهّم‌ترین آن، موضوع موقعیت جغرافیایی شهرستان قدس و وجود شرکت‌ها و کارخانه‌جات بسیار در محدوده قانونی این شهرستان است،که به شهرستان قدس تعلق ندارند. کارخانه‌های بزرگی که عدم واریز منابع حاصل از درآمد مالیات بر ارزش‌ افزوده آن‌ها سبب تضرر بسیار حقوق شهروندان در این شهر می‌شود.

از سویی دیگر بیش از ۴ هزار هکتار از محدوده قانونی شهرستان قدس در منطقه شهرک دانش در اختیار شهرداری تهران است، و این موضوع کاملاً خلاف ضوابط و مقررات تقسیمات کشوری بوده و از حیثی دیگر درآمدهای مالیاتی شرکت‌ها که فقط یک نمونه آن یعنی شرکت بهمن موتور برابر گزارش مدیرعامل آن سالیانه بیش از ۴۰ میلیارد ارزش‌افزوده است، به تهران پرداخت می‌شود، که برابر تبصره ۳ ماده ۹۹ قانون شهرداری‌ها، شهرداری منطقه باید ۸۰ ‌درصد از منابع درآمدی از حریم در آن منطقه را صرف کارهای عمرانی، خدماتی و تأمین سرانه‌های موردنیاز کند ولی متأسفانه شهرداری تهران برابر بودجه ناحیه ۶ شهرداری منطقه ۱۸، کمتر از ۲۰۰ میلیارد ریال از صدها میلیارد ریال از درآمد حاصل از حریم شهر قدس را در آن منطقه هزینه می‌کند.

شرکت‌هایی همچون نفت پارس در محدوده قانونی شهرستان نیز متأسفانه مالیات بر ارزش‌افزوده خود را به مؤدیان مالیات‌های بزرگ کشور پرداخت می‌کنند و شهرستان هیچ سهمی از استقرار این شرکت بزرگ جز آلودگی‌های زیست‌محیطی، شیرابه‌های آلوده صنعتی، تضاد گازهای آلوده و غیره ندارد.

بارها مسئولان شهرستان از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دادستان، امام‌جمعه شهرستان، فرماندار، شورای شهر و شهرستان به ‌شدّت نسبت به این موضوع معترض شده و درخواست رسیدگی جدی شورای استان تهران به این موضوع را داشته‌اند اما متأسفانه تاکنون به این مهّم رسیدگی نشده است.

جدا کردن ۲۷۰ هکتار از اراضی داخل محدوده قانونی شهر قدس تحت عنوان شهرک صنعتی خصوصی بدون سیر مراحل قانونی از جمله شورای برنامه‌ریزی استان، شورای عالی معماری و شهرسازی و اداره‌کل راه و شهرسازی در حالی‌که بسیاری از سرانه‌های خدمات عمومی و خدماتی در آن منطقه قرار گرفته و بی‌توجهی به وضعیت پل ورودی شهر قدس از سوی وزارت راه و شهرسازی و اداره‌کل راه و شهرسازی استان، بعد از نزدیک به ۸ سال از شروع پروژه، مشکلات فراوانی برای شهروندان شهرقدسی ایجاد کرده است.

تکمیل نشدن راه دسترسی معروف به «جاده معادن» به هفت جوی در حالی‌که بیش از چند سال از شروع این پروژه می‌گذرد؛ نبود شبکه‌های ریلی از جمله مترو با توجه به تقاضای بالای سفر و نیاز شدید شهروندان شهرستان قدس به توسعه شبکه ریلی و قطارهای شهری به تهران، وضعیت نامناسب شبکه فاضلاب و قیمت‌های سرسام‌آور صدور اسناد مالکیت رسمی و بسیاری از مشکلات دیگر، در شرایط فعلی سبب شده شهروندان شهرقدسی خواستار الحاق این شهر به تهران باشند.

خدابخش محمدزاده پودینه عضو شورای شهر قدس در این باره اظهار داشت: با وجود مشکلات عدیده شهر قدس در بخش‌های مختلف، الحاق این شهرستان به تهران می‌تواند راهکار مناسبی برای رفع معضلات این شهرستان باشد. فاصله شهر قدس با پایتخت به میزان یک جدول است؛ اما اختلاف طبقاتی در دو سوی این جدول بسیار زیاد است و روزبه‌روز بیشتر هم می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر قدس تصریح کرد: فاصله زیاد سرانه‌های شهرستان با میزان استاندارد و کمبود بودجه و اعتبار که به افزایش این اختلاف طبقاتی دامن می‌زند، مشکلات بسیاری را پیش‌روی شهروندان و مسئولان قرار داده و ما به‌عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر وظیفه ‌داریم تا راهکاری برای کمتر شدن این مشکلات پیدا کنیم.

محمدزاده پودینه عنوان کرد: از سال ۸۹ که قدس به‌‌عنوان شهرستانی مستقل از شهریار معرفی شد، هنوز نتوانستیم بنا بر برخی ملاحظات به حریم سیاسی خود اشراف کامل داشته باشیم و همین موضوع به‌ویژه در شهرک دانش و عدم دریافت مالیات بر ارزش ‌افزوده در این منطقه، شهر را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.

وی بیان کرد: شورای چهارم، این شهر را با بودجه ۶۸ میلیارد تومانی در سال ۹۲ تحویل گرفت که در سال ۹۵ با وجود گذشت ۳ سال، بودجه شهر اکنون به ۱۱۳ میلیارد تومان رسیده، که با توجه به افزایش هر روزه جمعیت، این مبلغ بسیار ناچیز و نگران‌کننده است.

عضو شورای اسلامی شهر قدس گفت: این شهرستان از شرق به شهرداری منطقه ۱۸ و از شمال به شهرداری منطقه ۲۱ تهران احاطه‌شده که در مواردی تلاقی طرح‌های عمرانی تهران با شهرقدس، در سرعت و پیشرفت پروژه تأثیر منفی گذاشته و بهره‌برداری از آن را با تأخیر مواجه می‌سازد.

محمدزاده پودینه با اشاره به ارزش‌افزوده‌ای‌ که از ۱۹ کارخانه موجود در حریم شهرستان به تهران پرداخت می‌شود، گفت: ارزش‌ افزوده حاصل از وجود کارخانه‌ها در شهرستان قدس، حق شهروندان شهرقدسی است که پرداخت آن می‌تواند کمک قابل‌توجهی به افزایش پروژه‌های عمرانی و خدماتی در شهر کند؛ اما متأسفانه این ارزش افزوده نیز به تهران پرداخت می‌شود.

وی با بیان مزیت‌های الحاق شهر قدس به تهران خاطرنشان کرد: اگر شهرقدس به شهر تهران ملحق شود و یکی از مناطق این کلان‌شهر باشد، بودجه‌ای‌ به ‌مراتب بیشتر از بودجه حال حاضر خواهد داشت و بسیاری از مشکلات این شهر کاسته می‌شود.

حسین خانلری مدیرکل حریم شهر تهران نیز در گفت‌و گو با خبرنگار ، با اشاره به درخواست شورای شهر قدس درباره الحاق این شهرستان به تهران اظهار داشت: در پی درخواست شورای شهر قدس صحبت‌هایی با مدیران شهرداری تهران در این مورد داشته‌ایم که خوشبختانه آنان نیز نظر مساعدی روی این موضوع دارند.

وی افزود: قطعاً الحاق شهرستان قدس به نفع شهروندان این منطقه است؛ چراکه بسیاری از مشکلات عمرانی، خدماتی، رفاهی و کمبود سرانه‌های موجود در این شهرستان مرتفع خواهد شد؛ اما باید مکاتبات لازم با دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور صورت گیرد تا بتوانیم این موضوع را به ‌صورت قانونی و از مبادی ذی‌ربط محقق کنیم.

 

خروج از نسخه موبایل