نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

مراسم بزرگداشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی (ره) در شهرستان قدس

به گزارش خبرگزاری خبرشهر، پیش از ظهر روز پنجشنبه ۹۵/۱۰/۲۳ مراسم بزرگداشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی (ره) رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام به میزبانی فرمانداری قدس از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در مسجد جامع شهرقدس برگزار شد.

حجت‌الاسلام اسلامی علی‌اکبر حمیدزاده گیوی استاد حوزه و دانشگاه در مراسم گرامیداشت ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حضور آحاد مختلف مردم و مسئولان در مسجد جامع شهرستان قدس برگزار شد، به تشریح شخصیت بارز و ابعاد شخصیتی آیت‌الله هاشمی از زمان پیش از انقلاب تا بعد از انقلاب پرداخت.

وی افزود: دوران زندگی آیت‌الله هاشمی و ابعاد شخصیتی ایشان در روند تکاملی انقلاب نقش به سزایی داشت، به‌طوری‌که می‌توان به نقش ایشان در دوره پیش از انقلاب، بعد از پیروزی انقلاب و شکل‌گیری اولین دولت که ادامه‌دهنده راه و اندیشه امام(ره) بود، اشاره کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فعالیت‌های ایشان در زمان پیش از انقلاب تصریح کرد: از صفات بارز این مبارز خستگی‌ناپذیر، سعه‌صدر و سبقت در مبارزات بود، که این مسئله در تمام فعالیت و مجاهدت‌هایشان کاملاً پیداست و سعی در تعقیب و ادامه‌ راه و اندیشه امام(ره) داشتند.

حمیدزاده گیوی بیان کرد: شکنجه‌ ایشان در زندان‌های ساواک و مجاهدت‌ها و مبارزه‌هایی که در راستای پیشبرد اهداف انقلاب و پیروزی انجام می‌دادند، گواه شخصیت بزرگ و انقلابی ایشان بود.

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار ایشان در جریان انقلاب اظهار داشت: در آن زمان تمام برنامه‌ریزی‌ها و سخنرانی‌ها و مباحثی که در راستای تسریع در روند تحقق انقلاب مردمی رخ می‌داد، با وجود تمام بزرگانی که دوران مجاهدت‌ها حضور داشتند، در نهایت به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ختم می‌شد.

نماینده سابق مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با بررسی اسناد و مدارک ساواک و شهربانی در زمان شاه، و در شرایطی که خفقان مطلق از سوی حکومت طاغوت برقرار شده بود، می‌توان دریافت که ایشان همواره جان برکف در صحنه حضور داشتند.

حمیدزاده گیوی سپس به تشریح شخصیت و فعالیت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در شرایطی که قرار بود امام(ره) به ایران بازگردد و بختیار نخست‌وزیر وقت عقب‌نشینی کرده بود، هاشمی در کنار سایر عناصر شورای انقلاب از جمله آیت‌الله مطهری جریانات انقلاب را بسیار منسجم دنبال می‌کرد، و توانست مهلک‌ترین ضربه‌ها را به حکومت شاهنشاهی وارد کند که در نهایت منتج به پیروزی انقلاب شد.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل حکومت موقت افزود: هاشمی ۳ دوره به ‌عنوان رئیس‌مجلس و در رأس قوه مقننه حضور داشت، و کلام و رفتار ایشان آنچنان تأثیرگذار بود، که می‌توان به جرأت گفت سه قوه دیگر نیز زیرنظر اندیشه و درایت ایشان هدایت می‌شد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: یکی از بارزترین ویژگی‌های شخصیتی هاشمی سعه‌صدر بود، که همواره در مقابل مشکلات و موانع در عرصه سیاست و توسعه فضای سیاسی و با وجود مخالفت اندک افراد، صبر پیشه می‌کرد.

حمیدزاده گیوی اظهار داشت: مدیریت و برنامه‌ریزی آیت‌الله هاشمی در دوران ۸ سال جنگ ایران و عراق، که از سوی امام(ره) فرماندهی کل قوا را برعهده داشتند، که در نهایت با پیروزی ایران همراه بود نیز به ‌عنوان برگ زرینی در کارنامه زندگی ایشان نگاشته می‌شود.

نماینده سابق مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی در تمام ادوار سعی داشت با سعه‌صدر و منطق، انقلاب را براساس اسلام مودّت و دوستی به جهانیان نشان دهد، که همان‌طور که در تشییع پیکر ایشان دیدیم تمام احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها حضور داشتند.






خروج از نسخه موبایل