نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

زیرگذری که سال‌هاست فراموش شده/ وقتی که دیگر طلا نیست

سال‌هاست زیرگذر ورودی شهریار از جاده فتح، ساخته شده است؛ اما بعد از این مدت با وجود افزایش عبور و مرور همچنان این معبر بدون هیچ افزایش باندی، در حال خدمات‌دهی به عابرین است.

به گزارش خبرگزاری خبرشهر، یکی از دغدغه‌های هر جامعه‌ای برای افزایش راندمان و پویایی آن جامعه کاهش هزینه‌های زمانی و همچنین افزایش بازدهی، در جهت بهبود خروجی‌های کاری و رفتاری است، که در این راستا هر اقدامی که نیاز باشد، در رأس امور قرار می‌گیرد.

حال اینکه یکی از خواسته‌های عموم مردم در هر منطقه، شهر و حتی روستاها بهبود وضعیت عبور و مرور و معابر شهری است و کاهش داشته‌های ارتباطی یکی از عقب ماندگی‌هایی است که عدم توجه به آن موجب می‌شود که حتی یک مجموعه زیبا و تأثیرگذار در یک منطقه به برهوتی تبدیل شود که برای قدوم افراد سال‌ها به انتظار بنشیند.

البته این نکته را نباید از یاد برد که صرف هزینه همیشه تأثیراتی را به همراه دارد؛ اما گاهی این هزینه‌ها آن چنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد که حتی می‌توان گفت در برخی مواقع به ورطه فراموشی سپرده می‌شود و سال‌ها منتظر این می‌ماند که دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و خدماتی در مسیری گام بردارند که این هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

در این میان موضوع ترافیک و توجه به این مبحث، از جمله مواردی است که در ارتباط مستقیم با افزایش هزینه گزافی به نام وقت دارد؛ که لازم است در رأس اقدام مسئولان قرار گیرد، اما در غرب استان تهران یا به دلیل بی‌توجهی برخی مسئولان و یا کم‌کاری دستگاه‌های مربوطه در حوزه راه و شهرسازی این مثل معروف را که «وقت طلا است» از یاد برده‌اند و دغدغه دیگری را مدنظر قرار داده‌اند، که وضعیت ورودی جاده شهریار از جاده فتح مصداقی از این بی‌توجهی مسئولان به وقت شهروندان است، که هر زمان از آن می‌گذرید، ناگزیرید چندین ساعت را در ترافیک بمانید و برای ورود به شهریار از گذرگاهی که تردد خودروها از آن به سختی انجام می‌شود، عبور کنید.

پروژه ورودی شهریار از جاده فتح که به نام دپو از آن یاد می‌شود، چندین سال پیش افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ اما انگار این پروژه برای همان زمان و بار ترافیکی آن موقع اندیشیده شده بود، که این در نوع خود می‌تواند متوجه کم‌کاری و یا بی‌توجهی مسئولان به آینده‌نگری در احداث یک پروژه باشد.

حال باید به این نکته اشاره کرد که امروز با توجه به حجم بالای عبور ترافیک از این معبر، در زمان‌های پیک لازم است مسئولان ذیربط در حوزه راه و شهرسازی و شهری تدابیری بیاندیشند که به کاهش هزینه زمانی مردم در وقتشان بینجامد و اقدام در این مورد می‌تواند نقش تأثیرگذاری در حوزه تردد ترانزیتی که غرب استان تهران بسیار شاهد آن است، داشته باشد.

در این راستا داود پاکدل کارشناس مهندسی نقشه‌برداری و کارشناس ارشد مهندسی عمران در گفت‌وگو با خبرنگاراظهار داشت: تقاطع غیرهمسطح ورودی شهرستان شهریار ضرورت عمرانی امروز شهرستان به حساب می‌آید، البته در سالیان نه چندان دور این اقدام صورت گرفته است؛ اما امروز نیازمند توجه بیشتری است.

وی بیان کرد: زمانی که زیرگذر فعلی در محدوده دپوی شرق و شرکت الیاف، هنوز مشکل انسداد چندین‌باره ورودی شهرستان شهریار را جهت عبور قطارهای باری و مسافری، برطرف نکرده بود، شهروندانی که از این معبر بهره می‌بردند، هر روز حداقل یک بار در مسیر رفت یا برگشت از پایتخت، ناخواسته تماشاگر سریال تکراری عبور قطار  در مسیر تهران ـ تبریز بودند.

این مهندس عمران ادامه داد:  امروز با وجود انفجار جمعیت و رشد فزاینده وسائط نقلیه سبک و سنگین در غرب استان تهران، شهریار با معضل جدی‌تری دست و پنجه نرم می‌کند و آن هم عدم وجود ورودی مستقیم برای یک شهرستان بزرگ مجاور تهران است.

پاکدل افزود: شهروندان شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد که گاهاً از این معبر برای تردد به پایتخت بهره می‌برند،  امروز شهرشان بیشتر به شهرهای خوابگاهی می‌ماند، که محکوم به فوت وقت حداقل یک ساعته صبح‌ها جهت عزیمت به کلانشهر تهران هستند و عصرها البته شرایط به مراتب وخیم‌تر هم می‌شود؛ چرا که مجبورند برای ورود به زادگاه سردار شهید اسلام شهید حاج یدالله کلهر ناخواسته در یک رفت و برگشت بی‌معنی و دور باطل، حدود یک کیلومتر مسیر اضافی را در بزرگراه فتح و در یک ترافیک سرسام‌آور سر کنند.

وی تصریح کرد: البته راه ساده‌تری هم باقی است، و آن اینکه صبح‌ها دو ساعت زودتر در سرکار حاضر شوند و عصرها چند ساعت زودتر یا دیرتر به شهریار برگردند، البته اگر بتوان از مخاطراتی که پلِ فرسودهِ احداث شده در این مسیر دارد، گذر کرد.

این مهندس عمران خاطرنشان کرد:  امروز در وهله اول از نماینده مردم شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و سپس از مدیران شهرستانی و شهری این را خواستاریم که تسریع در آغاز مطالعات و احداث تقاطع غیرهمسطح در ورودی شهرستان ولایتمدار و شهیدپرور شهریار را در اولویت‌های عمرانی برای خدمت‌رسانی به مردم شهریار قرار دهند، تا این مهّم یعنی توجه به صرف هزینه که طلا نامیده می‌شود به کمترین حد ممکن برسد.

در پایان لازم است این را عنوان کنیم که هرگونه اقدامی که در این راستا انجام شود، نه تنها در کاهش هزینه‌های زمانی تأثیرگذار است، بلکه می‌تواند نقش ارزنده‌ای در کاهش سرمایه‌های کشور داشته باشد و این می‌تواند گام عملی در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

 

خروج از نسخه موبایل