نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: بعد از حدود هشت ماه مذاکره قرارداد معقولی میان دو شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ایرباس تنظیم و نهایی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبرشهر، فرهاد  پررورش در گفتگوی تلفنی با برنامه روی خط خبر در خصوص جزئیات قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ که دو روز پیش نهایی شد افزود:
موضوع قرارداد ۸۰ فروند هواپیماست که پنجاه فروند آن مدل ۷۳۷ با دارا بودن تکنولوژی روز دنیاست که سال آینده به بازار عرضه خواهند شد.

وی افزود: ۵۰ فروند از این هواپیما سال ۲۰۲۱ میلادی تحویل خواهند شد. ۳۰ فروند هم هواپیمای بدنه برگ به نام ۷۷۷ است که ۱۵ فروند آن ماه آوریل ۲۰۱۸ به ایران تحویل خواهد شد. ۶ فروند دیگر هم سال ۲۰۱۸، ۶ فروند سال ۲۰۱۹ و ۳ فروند سال ۲۰۲۰ میلادی تحویل ایران خواهد شد.

وی درباره جزئیات بیشتر این قرارداد هم گفت: در خرداد ماه و پس از آغاز برجام، در خرداد ماه تفاهمنامه ای بین دو شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و شرکت بوئینگ امضا شد و از آن زمان مذاکرات آغاز شد .
مدیر عامل شرکت هما با اشاره به مقدمات لازم برای نهایی شدن قرارداد در دو کشور گفت: خوشبختانه پس از کسب مجوزهای لازم مذاکرات متعدد بین نمایندگان دو شرکت انجام گرفت پرورش با بیان اینکه مامی جلسات در ایران برگزار شده است افزود: خوشبختانه بعد از حدود هشت ماه مذاکره قرارداد معقولی میان دو شرکت تنظیم و نهایی شده است.

وی ارزش قرارداد را حدود ۱۷ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: با این حال ارزش واقعی که پرداخت خواهد شد کمتر از ۵۰ درصد خواهد بود.

مدیر عامل شرکت هما، در خصوص تامین مالی قرارداد هم گفت: بر اساس عرف بین الملل بین ۱۵ تا ۲۰ درصد قرارداد به صورت فاینانس توسط خریدار پرداخت خواهد شد و ۸۰ تا ۸۵ درصد هم تامین مالی فایناس خارجی خواهد بود که دراین خصوص هماهنگی های لازم با بانک مرکزی و وزارات اقتصاد و داریی و نهادهای مرتبط انجام گرفته است.

پرورش در خصوص زمان نهایی شدن قرارداد شرکت ایرباس هم گفت: با توجه به اینکه تفاهمنامه بین ایران و ایرباس زودتر از بوئینگ انجام گرفته است پیش بینی می کنیم قرارداد با این شرکت تا چند هفته آینده نهایی شود و چند فروند هواپیما نیز تا پایان سال ۹۵ تحویل ایران خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل