نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

فاز اول تصفیه خانه و شبکه جمع آوری انتقال فاضلاب شهرستان شهریار افتتاح شد

به گزارش خبر شهر ( کیوانی ) معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاح تصفیه خانه و شبکه جمع آوری خطوط انتقال فاضلاب شهرستان شهریار و بهره برداری همزمان از طرح های آبرسانی به ۲۵۲ روستا در ۱۴ استان که به صور ت نمادین و ویدیو کنفرانس از ۴ منطقه کشور بهره برداری شد بیان کرد: هیچ مسله ای به اندازه محدودیت آب نگران کننده نیست.اسحاق جهانگیری گفت : کارهایی که دولت باید انجام دهد به عنوان سیاستگذار اصلی توسعه کشور به حمدالله فراهم می شود که توسعه پایدار در کشور شکل گیرد.
جهانگیری همچنین با بیان این که به محدودیت منابع آب باید توجه شود گفت: هیچ مسئله ای به اندازه محدودیت آب در کشور نگران کننده نیست.
وی افزود : آنچه در توسعه پایدار مهم است این است که هم به نیازهای نسل فعلی توجه می شود که اقداماتی انجام گیرد و مشکلات و نیازهای مردم برطرف شود و هم در همان زمانی که به نیازهای فعلی توجه می شود نسل آینده از نظر دور نگه داشته نمی شود.
وی اضافه کرد: در بین محدودیت هایی که در کشور برای توسعه داریم هیچ محدودیتی به اندازه محدودیت منابع آب نگران کننده نیست. لازمه استفاده دقیق از منابع آب مدیریت صحیح و مناسب بر منابع آب؛ آب های زیرزمینی، آب های جاری و روان کشور، آب هایی که گاهی اوقات از دسترس کشور خارج می شود که عمدتا مدیریت این بخش با وزارت نیرو است که باید مدیریت دقیقی اعمال و سرمایه گذاری و کارهایی که باید انجام دهند.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: بخش دیگر مدیریت مصرف است. هم در بخش آب شرب نیازمندیم مصرف دقیقی انجام شود و منابع هدر نرود، هم در بخش آب صنعت نیازمندیم از صنایعی استفاده کنیم که آب کمتری مصرف می کنند و از پساب صنعت دوباره در صنعت استفاده، تصفیه و به راحتی از دسترس خارج نشود و هم در بخش کشاورزی که سهم اصلی و مهمی در مصرف منابع آب کشور دارد.
وی تاکید کرد: در بخش آب و صنعت نیازمندیم از صنایعی استفاده کنیم که از آب کمتری استفاده شود و از پساب آن در صنعت استفاده و تصفیه و از دسترس خارج نشود. همچنین ۹۲ درصد مصرف منابع آب در بخش کشاورزی است که اگر ۱۰ درصد بتوانند راهکاری بیابند که در آب کشاورزی صرفه جویی شود می تواند بخش عمده ای از کمبودها و نیازهای ما را برطرف کند.
وی ادامه داد: ما برای هر دو بخش در دولت برنامه های خوبی تهیه کرده ایم. تقریبا از اوایل انقلاب، از دولت آقای هاشمی رفسنجانی موضوع جلوگیری از آبی که از مرزهای کشور خارج می شود مطرح بوده است.
جهانگیری افزود: بعد از روی کار آمدن دولت یکی از مهمترین تقاضاهایی که از مقام معظم رهبری شد و ایشان موافقت کردند، ۸ میلیارد دلار که نزدیک به ۳۰هزار میلیارد تومان می شود اجازه گرفتیم از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم. در برخی از طرح های مهمی که برخی چندین سال است به صورت نیمه تمام ادامه پیدا می کند مصرف کنیم و خوشبختانه بخش غرب و شمال غرب کشور و بخشی از شرق کشور امروز به کارگاه های مهمی در بخش آب و خاک کشور تبدیل شده است.
وی ادامه داد: کارهای مهمی در حوزه سدسازی و حوزه شبکه های زیر سد انجام گرفته که یکی پس از دیگری افتتاح شده و می شود و آثار آن هم به اطلاع مردم رسانده می شود.
معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: در زمینه دشت هایی که با بحران روبه رو هستند وزارت نیرو مطالعات بسیار دقیقی انجام داده است. در این زمینه که در دشت ها چگونه باید عمل کنیم، برای هر کدام برنامه های خاصی تهیه شده است. در زمینه رودخانه هایی که از چند استان می گذرد، برای این که بتواند از این منابع حفاظت کند شورای حفاظتی از استان های مختلف برای حفاظت از رودخانه ها ایجاد شده و در حال برنامه ریزی و کار هستند.

وی با بیان این که مجموعه اقدامات وزارت نیرو در این بخش قابل افتخار است و می شود با افتخار به اطلاع مردم برسانیم گفت: در بخش مصرف، یکی از دغدغه های اصلی ما آبرسانی شرب سالم و بهداشتی به مردم شهرها و روستاهاست؛ برخی از شهرهای کشور با مشکلات جدی در زمینه آب شرب روبه رو هستند بخصوص در مقطع تولید که کشور با خشکسالی روبه رو شده است.

همچنین پیش از معاون اول رئیس جمهور وزیر نیرو گفت :جمع آوری فاضلاب خانه ها و تجمیع آن در تصفیه خانه ای مشخص، طرح بسیار عظیمی است که از آلودگی منابع آبی پیشگیری می کند و بازگرداندن بخش عظیمی از آب با تصفیه مجدد آن به چرخه مصرف، از مزایای بسیار برجسته و حائز اهیمت چنین پروژه هایی محسوب می شود.

وی افزود :امروز به لطف خداوند شاهد افتتاح تأسیسات تصفیه فاضلاب شهرستان شهریار هستیم که در آینده بخش قابل توجهی از نیاز آبی این شهرستان را برطرف خواهد کرد. همچنین بانک توسعه اکو هزینه بخش قابل توجهی از این طرح را فراهم کرده است و بقیه این هزینه و اعتبار نیز از منابع خودمان فراهم شده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: کار دشواری است که شبکه عظیمی ایجاد شود و فاضلاب تمام خانه‌ها را جمع کنیم و تصفیه‌خانه‌‌ای با این عظمت بسازیم و فاضلاب را تصفیه کنیم.وی خاطرنشان کرد: نخستین اثر این کار کمک به توسعه سلامت مردم است، دومین کمک این پروژه نیز به محیط‌زیست است که باعث می‌شود از آلودگی منابع آب و خاک کشور جلوگیری شود.چیت‌چیان گفت:‌ در سال‌های گذشته، فاضلاب‌ها در چاه‌های جذبی جمع می‌شدند و منابع آب را آلوده می‌کردند و در این شرایط بی‌آبی، این منابع ارزشمند غیرقابل استفاده می‌شدند.چیت‌چیان اظهار کرد: با ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب می‌توانیم بخش اعظمی از آب را تصفیه کنیم و دوباره به چرخه مصرف بازگردانیم.وزیر نیرو بیان کرد: پساب این آبها امکان استفاده برای آب‌های صنعتی،‌ کشاورزی و فضای سبز را دارد و از کیفیت بالایی برخوردار هستندو استفاده از این منابع آبی تصفیه‌شده، کمک شایانی به زندگی مردم می‌کند و این کار در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.وی گفت: در راستای پروژه تصفیه‌خانه اطلاع‌رسانی درستی انجام نشده است و مردم نمی‌دانند که از زیر پای آنها در شهرها چه عملیات سنگینی برای تصفیه آب در حال انجام است.وزیر نیرو اظهار کرد: در دولت یازدهم تاکنون ۵ هزار و ۱۰۰ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب انجام شده است که ۶ برابر طول مسیر تهران تا شهریار است، اما به دلیل پراکندگی این اقدامات، مردم از این فعالیت‌ها که هزینه‌ای در حدود ۶ هزار میلیارد تومان داشته اطلاعی ندارند.چیت‌چیان بیان کرد: در راستای گسترش تصفیه‌خانه‌ها تاکنون در استان تهران تصفیه‌خانه هفتم شهر تهران، تصفیه‌خانه دو مُدول تهران و تصفیه‌خانه شهر قدس و پردیس به بهره‌برداری رسیده است و از این به بعد در استان تهران هر دو ماه یکبار شاهد افتتاح یک تصفیه‌خانه خواهیم بود.وی تصریح کرد: در پروژه‌های آبرسانی و فاضلاب، اعتبارات دولتی به کمترین حد ممکن رسیده است و توانسته‌ایم از ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی بهترین بهره را ببریم و تاکنون ۱۴۵ پروژه با مشارکت دولت و بخش خصوصی به ارزش ۸ هزار میلیارد تومان و تحت قالب قرارداد پی‌تی به بهره‌برداری رسیده و یا در آستانه بهره‌برداری است.چیت‌چیان تصریح کرد: شنبه هفته آینده ۲۲ پروژه به ارزش یک‌هزار و ۵۰ میلیارد تومان با بخش خصوصی امضا خواهد شد و مذاکره برای امضای قرارداد ۱۴۰ پروژه را نیز در دستور کار داریم که ارزش آن هزار میلیارد تومان است و براساس برنامه ابلاغیه اقتصاد مقاومتی در حوزه آب و فاضلاب، متعهد به انجام ۲۳ پروژه بودیم که تاکنون ۲۲ پروژه انجام شده است و امیدواریم از برنامه پیش‌بینی شده فراتر رویم.

وی با اشاره به پروژه‌های آبرسانی روستایی گفت: در حوزه آبرسانی روستایی در سال ۹۲ بودجه متمرکزی وجود نداشت، در سال ۹۳ با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد، این اعتبار در سال ۹۴ به ۴۰۰ میلیارد تومان رسید و در سال جاری ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های آب روستایی در نظر گرفته شده است.

گفتنی است عملیات اجرایی احداث فاز اول تصفیه خانه فاضلاب شهرستان شهریار در سال ۱۳۹۰ شامل بیش از ۱۲۰ هزار لوله گذاری فرعی و بیش از ۱۱ هزار متر لوله گذاری اصلی در بخش جمع آوری فاضلاب و حدود سه هزار متر نیز خط انتقال آغاز شد.
این تصفیه خانه در سه مدول هر کدام به ظرفیت ۲۴۰ هزار نفر جمعیت شهرستان شهریار را تحت پوشش قرار می دهد که با تکمیل و راه اندازی فازهای دوم و سوم آن تا سال ۱۴۱۵ نیاز بیش از ۷۲۰ هزار نفر جمعیت شهرهای شهریار و اندیشه در زمینه تصفیه فاضلاب رفع خواهد شد.
بر اساس آمار مجموع اعتبارات صرف شده برای این پروژه شامل خطوط اصلی و فرعی و انتقال به همراه فاز اول تصفیه خانه ۳۸٫۵میلیون یورو(با در نظر گرفتن نرخ تبدیلی ارز به ریال درحال حاضر) معادل یک هزار و ۳۴۷ میلیارد ریال بوده است.

تصفیه خانه فاضلاب شهرستان شهریار در زمینی به مساحت ۲۳ هکتار به منظور جمع آوری و تصفیه آب و فاضلاب و حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع زیر زمینی و استفاده بهینه از پساب در جهت توسعه فضای سبز و ارتقای شاخص های سلامتی مناطق شهریار و اندیشه توسط شرکت آب و فاضلاب احداث شده است .
تسهیلات مالی این تصفیه خانه به مبلغ ۱۸ میلیون یورو توسط بانک توسعه و تجارت (اکو) تامین شده است.
این مجتمع در زمینی به مساحت ۲۳ هکتار به منظور جمع آوری و تصفیه آب و فاضلاب و حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع زیر زمینی و استفاده بهینه از پساب در جهت توسعه فضای سبز و ارتقای شاخص های سلامتی مناطق شهریار و اندیشه توسط شرکت آب و فاضلاب ایجاد شده است.

 

 

خروج از نسخه موبایل