نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

پیشگیری از سرقت

سرقت یکی از جرائمی است که در سال های اخیر شیوع نسبتاً زیادی داشته و اهمیت آن در میان سایر جرائم رو به افزایش است و از شایع ترین نابهنجاری و جرایم مهم و پر تعداد است که به عنوان «ام الجرایم» مطرح می‌شود. وقوع سرقت معلول انگیزه‌ها، شرایط، علل و عوامل بسیاری است.  این پدیده نه تنها باعث ایجاد ضرر و زیان‌های مادی برای افراد جامعه می شود، بلکه به وضعیت روانی و احساس امنیت مردم نیز لطمه بسیاری می زند.

سرقت یا دزدی یکی از کردارهای ناموزن جمعی و پدیده‌ای است که امنیت مالی و جانی جامعه را بر هم می زند به عبارت دیگر این افراد با ارتکاب عمل سرقت سعی می کنند وضعیت خود را با تجاوز به مال دیگری بهبود بخشند. سرقت معمولا توسط افراد باهوش و زیرک صورت می‌گیرد و حتی سارقین حرفه ای با طرح و نقشه قبلی و گاهی با استفاده از اقداماتی مانند بازدید از محل سرقت، کنترل، مراقبت و شناسایی و بررسی موانع احتمالی دست به این جرم می‌زنند.  سرقت یک آسیب اجتماعی است که در زمره جرائم بوده و موجب به هم خوردن نظم و آرامش جامعه شده و نوعی ناامنی مالی، جانی و حتی فکری را به دنبال دارد. از سوی دیگر تحول کمی و کیفی سرقت ها به گونه‌ای است که برخی سارقان از آخرین تکنولوژی برای پیشبرد کار خود استفاده می‌کنند. به همین میزان شیوه‌ها و روش‌های مقابله با آن‌ها متحول شده است که می‌طلبد پلیس برای مبارزه و کاهش این معضل و کم کردن هزینه‌های جرم در اجتماع توجه جدی تری به این مسئله داشته باشد.

این معضل در غرب استان تهران نیز همچون سایر شهرهای کشور سایه افکنده و سرقت با شیوه‌های گوناگون خود که در همه جا مرسوم است، آثار زیان‌بار خود را بر جا می‌گذارد. پیشگیری از وقوع سرقت و رسیدگی و کشف آن در حیطه مسئولیت و وظایف عمومی ناجا و به خصوص کلانتری‌ها، پاسگاه ها و مأموران  پلیس آگاهی است.

در این رابطه می توان پیشنهادهای اقتصادی، اجتماعی و انتظامی را به شرح ذیل مطرح کرد :

– حل مسئله بیکاری ، مسکن و جلوگیری از مهاجرت: در خصوص مسائل مسکن و مهاجرت نیز از منظر پیشگیرانه با تعدیل اقتصادی، توزیع عادلانه اشتغال، بهبود درآمد و تضمین ثبات حداقلی می توان کاری کرد که اشخاص از مسکن متعارف که در مالکیت خودشان باشد برخوردار شد، و به دلیل نبود کار یا درآمد کافی تن به چند شغلی و یا مهاجرت به جایی که امید بیشتر به دسترسی به امکانات آن تصور شود ندهند.

– پیشگیری از اعتیاد: با ایجاد برنامه‌ی دقیق و منظم از طرف دولت ریشه‌ی اعتیاد در کل کشور خصوصا غرب استان تهران کنده شود چرا که اعتیاد خود عامل بسیاری از جرایم خصوصا جرم سرقت می باشد.

– اصلاح نارسایی‌های قانون: در بسیاری از موارد قانون پیش از آن که با جرم مبارزه کند جرم‌زا است. یکی از اشکالات قانون که می‌بایست اصلاح گردد مربوط به مجازات مال‌خرها است که خود مشوق سارقان می گردد.

– ایجاد وفاق، همدلی و همبستگی اجتماعی در بین همسایگان از طریق ارتباطات محله‌ای با طرح شعار “مراقبت در همسایگی علیه سرقت

– اهمیت دادن به اوقات فراغت جوانان و برنامه‌ریزی در جهت پر کردن درست اوقات فراغت

– فراهم کردن شرایط بازگشت مجرمان متنبه به جامعه

– آموزش‌های همگانی در جهت آگاه ‌سازی مردم در به کارگیری تجهیزات حفاظتی پیشرفته به عنوان مثال: تاکید بر کنترل و تعویض قفل‌های معیوب، قدیمی و شکننده با قفل های مستحکم و جدید مانند نصب قفل‌های آپارتمانی(میله فولادی) که امکان بریدن ندارند یا تعویض قفل‌هایی که کلید یدکی آن گم شده یا برای مدتی در اختیار دیگران بوده، تجهیز خودرو به سیستم ایمنی از قبیل قفل پدال، قطع سیستم برق و بنزین، سپردن منزل به همسایگان و یا گماردن بستگان و افراد مورد اعتماد در منزل به هنگام مسافرت‌های طولانی و…

– بررسی و اجرای طرح هایی نظیر نگهبان محله، پارکبان و…

– حمایت از طرح های نوآورانه و خلاقانه که در پیشگیری و کاهش سرقت مؤثرند.

گردآوری :اداره برآورد و مطالعات اجتماعی فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران

 

خروج از نسخه موبایل