نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

گسترش ارتباطات متضمن مشارکت مسئولانه شهروندان در امور شهری است

محمدرضا رضاپور در گفتگو با پایگاه خبری مدیریت شهری کرج ضمن تبریک روز روابط عمومی و ارتباطات، عنوان کرد: شبکه ارتباطات شهروندی در معنای خود تعبیری نوین از ارتباطات و کنش های شهروندان با یکدیگر و شهروندان با نهاد های ذیربط  را ارائه می دهد که در این میان روابط عمومی می تواند نقش برجسته و مهمی را در سازماندهی این ارتباطات ایفا کند.

وی، بیان کرد: در این مسیر، کارگزاران روابط عمومی ها، عموما در تمامی دنیا مجری شناسایی و گسترش این نوع ارتباطات شناخته می شوند چرا که ارتباط شرط اصلی خلق و بقای پویایی جوامع است که در پیوند با مناسبات اجتماعی و بر اساس ارزشهای هر جامعه عامل توسعه انسانی و متعاقبا توسعه عمرانی است.

به گفته رضاپور: در همین راستا اگر روابط عمومی ها به عنوان اعضای خلاقه این امر، ارتباطات مردمی را  تنها  در دایره ی نگاه های مدیریتی و آموزشی محدود نمایند،  به طور نا خواسته علاوه بر اثر بخشی حداقلی، کاهش  میزان مشارکت های شهروندی را نیز رقم خواهند زد این در حالیست که چنانچه این ارتباطات با تعامل شهروندان با یکدیگر گسترش یابد و ساز و کار تعاملات مستمر میان شهروندان یک جامعه برقرار شود، منافع عام از طریق انتخاب عمومی و مفاهمه ای تامین گشته و متضمن مشارکت مسئولانه شهروندان در امور شهری خواهد بود.

قائم مقام شهردار کرج، عنوان کرد: از سوی دیگر، اگر مطالبات شهروندان که در تعاریف عمومی به حقوق شهروندی شناخته می شود با هدف گذاری صحیح و از طریق منابع نهادی با  شناسایی تعلقات اجتماعی و علاقه مندی های آنان تامین نگردد،  پیوند و ارتباط شهر- شهروند، کمرنگ گشته و انفعال شهروندی، و عدم توسعه جوامع را در پی خواهد داشت که این امر یکی از بحران های اساسی در حوزه مدیریت شهری محسوب می شود.

رضاپور افزود: بنابراین  توسعه ظرفیت های اجتماعی و توانمندی های ارتباطی، به عنوان مقدمه ای در توسعه و عمران شهری، محصول رضایت و اعتماد عمومی است، که تنها از طریق سازو کارهای انگیزه بخش، مسیر می شود  تا بدین وسیله نیروی شهروندی به یکی از عوامل اصلی و محرک ومجری طرح های شهری تبدیل شوند.

وی، عنوان کرد: نقطه اتکا در این امر تاکید بر هویت شهری و به تصویر کشیدن تعلقات شهری به شیوه ای نا محسوس و غیر تبلغیاتی است که در آن شهروند خود را بخشی از شهر دانسته و مسئولیت های شهروندی را نه به طور آمرانه که به نحوی مطلوب و شایسته در  یافته و در راه اجرای این مسئولیت ها با انگیزه های واقعی و تامین منافع عمومی گام بر می دارد.

رضاپور افزود: بی شک دستیابی به  این مقصود ایده آل، رسالت  و وظیفه اصلی کارگزاران روابط عمومی ها است؛ این قشر می توانند با ابداع استراتژی های ارتباطی و تثبیت ارزش های جوامع مدنی و برجسته سازی اخلاق و ارتباطات به این امر نائل شوند.

خروج از نسخه موبایل