نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

مخالفت نماینده کارگران ساختمانی شهریار با حذف 6 گروه ازمشاغل سخت

اختصاصی / خبرشهر- درروزهای گذشته یک مقام جامعه کارگری خبرداد که سازمان تأمین اجتماعی قصد دارد به صورت یکسویه ۶ گروه را از فهرست کارهای سخت و زیان آور خارج کند.

ابوالفضل فتح الهی نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران بیان کرد: در شورای عالی حفاظت و فنی مقرر شده است ۶ گروه از فهرست کارها و مشاغل سخت و زیان آور حذف شود. بعضی از این مشاغل ساختار سخت و زیان آور دارند، این اتفاق که رخ دهد، عده زیادی از کارگران که شرایط سخت و زیان آوردارند و در این ۶ گروه شاغل هستند نمی توانند با شرایط سخت و زیان آور بازنشسته شوند، به جای اینکه با ۲۰ سال بازنشسته شوند مجبور هستند که ۳۰ سال خدمت کنند.

وی کارگران فعال در معادن، کارگران روده پاک‌کنی‌ها و دباغی‌ها،کارگران دامداری‌ها،کارگران پست برق،گاز، کارگران آسفالت کار،کارگران جوشکار، کارگران نساجی ها را از جمله گروه هایی عنوان کرد که قرار است سازمان تأمین اجتماعی آنها را از لیست مشاغل سخت و زیان آور حذف کند.

دراین خصوص نماینده کارگران ساختمانی شهرستان شهریاردرباره تصمیم سازمان تامین اجتماعی برای حذف شش گروه شغلی از لیست مشاغل سخت و زیان آور اظهار کرد: تا جایی که مطلع هستم نمایندگان کارگران در سازمان تامین اجتماعی با کلیات این طرح مخالفند و تلاش می کنند تا به تصویب کمیته های بررسی کننده نرسد.

کاظم احمدیان درگفت وگوبا خبرنگارخبرشهرافزود: در قانون تامین اجتماعی از ‌۱۸ شغل سخت و زیان آور نام برده شده و سخت و زیان آور بودن آنها بر مبنای تشخیص قانون بوده است لذا با هیچ دستور العملی قابل تغییر نیست.

رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بنایان سفت کارشهریارادامه داد: اگر عده‌ای می خواهند ۶ گروه از مشاغل سخت و زیان آور را حذف کنند یا تغییر بدهند باید حتما در مراجع قانونی مصوب شود وگرنه با بخشنامه و دستورالعمل حذف شدنی نیست.

احمدیان تصریح کرد: براساس قانون، مشاغل سخت و زیان آور به دو گروه تقسیم می شوند دسته اول مشاغلی که صفت سخت و زیان آوری در آنها با ماهیت شغل وابستگی دارد اما می توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی و ایمنی مناسب از سوی کارفرما، سخت و زیان آوری آنها را حذف کرد و گروه دوم مشاغلی هستند که ماهیتا سخت و زیان آور بوده و به کارگیری تمهیدات ایمنی، فنی و بهداشتی از سوی کارفرما، مانع حذف سخت و زیان آوری آنها نمی‌شود.

وی متذکر شد: بر اساس آیین نامه اجرایی این قانون، کارفرمایان‌ کلیه‌ کارهای‌ سخت‌ و زیان آور مکلفند حداکثر تا دو سال نسبت به ایمن‌سازی‌ عوامل‌ و شرایط‌ محیط‌ کار بر طبق استانداردهای‌ مشخص‌ شده‌ در قانون‌ کار و آیین‌نامه‌های‌ مصوب‌ شورای عالی‌ حفاظت‌ فنی‌ اقدام کنند اما متاسفانه بسیاری از کارفرمایان از این کار سرباز می زنند و سلامت جسمی و روحی کارگران خود را به خطر می اندازند.

این فعال جامعه کارگری خاطرنشان کرد: براساس تبصره دو ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، افرادی‌ که‌ حداقل‌ ۲۰ سال‌ متوالی‌ یا ۲۵ سال‌ متناوب‌ در کارهای‌ سخت‌ و زیان‌آور و مخل‌ سلامتی‌ اشتغال‌ داشته‌ و در هر مورد حق‌ بیمه‌ مدت‌ مذکور را به‌ سازمان‌ پرداخت کرده باشند می توانند تقاضای‌ مستمری‌ بازنشستگی‌ کنند که هر سال‌ سابقه‌ پرداخت‌ حق‌بیمه‌ در کارهای‌ سخت‌ و زیان‌ آور ۱٫۵ سال‌ محاسبه‌ می‌شود.

وی گفت: خواسته ما این است که قانون مشاغل سخت و زیان آور همچنان به قوت خود باقی بماند منتهی شغل‌های سخت و زیان آور را واقعی کنند و هر شغلی را سخت و زیان آور تلقی نکنند.

احمدیان در پایان تاکید کرد: وزارت کار وسازمان تامین اجتماعی پیشنهادات تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی کارگری را در خصوص مسایل حوزه کار و کارگری با آنها مشورت کند ویکسویه تصمیم گیری نکند که کارگران زیان خواهند دید.

 

 

 

خروج از نسخه موبایل