نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی از پروژه های شاخص سامانه های نوین آبیاری شهرستان ری در استان تهران

معاون آب و خا ک وزارت جهاد کشاورزی باتفاق رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از مزارع تحت کشت مجهز به سامانه های نوین آبیاری کشت و صنعت حامیان فدک این شهرستان بازدید نمودند.
  خبر شهر به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، با تاکیدات وزیر محترم جهاد کشاورزی مبنی بر ایجاد و توسعه سیستم های نوین آبیاری، صبح امروز علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به همراه علی اشرف منصوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از سامانه های نوین آبیاری شرکت حامیان فدک در شهرستان ری بازدید نمودند.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه این بازدید گفت:در برنامه ششم توسعه کشور بحث افزایش راندمان و کارایی و بهینه سازی مصرف آب بطور خاص و ویژه دیده شده است.
جهاد کشاورزی
علیمراد اکبری با اشاره بر اینکه دولت تدبیر امید بر روند افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی تاکید دارد افزود:خط قرمز نظام آب و مسائل زیست محیطی است و هیچ دولتی تا کنون به اندازه دولت تدبیرو امید به این ظرفیت حیاتی کشور توجه نکرده است.
وی در ادامه به مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری به شهرستان های غربی استان تهران اشاره کرد و گفت:مقرر شد سالیانه ۱۰ هزار هکتاراز اراضی کشاورزی این مناطق با اعتبارات دولتی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شوند.
در ادامه این بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت:یکی از سیاستهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی توسعه این سیستم ها با تاکید بر آبیاری میکرو در سطح مزارع و باغات می باشد.
وی ادامه داد:با مصوبات ریاست محترم جمهوری مقرر شد تا پایان سال ۹۵ به میزان۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران تحت پوشش سامانه های نوین آبیاری میکرو قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد :تاکنون قرارداد اجرای سیستم های نوین آبیاری با تاکید برآبیاری میکرو در سطحی بیش از ۸  هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به روش های آبیاری نوار تیپ ، آبیاری قطره ای و بارانی منعقد شده و این روند رو به افزایش می باشد و محدودیتی هم برای تجهیز و توسعه سامانه های نوین آبیاری قائل نمی باشیم.
منصوری تاکید کرد:بر اساس قانون بودجه سال ۹۴ تا ۸۵ درصد هزینه های اجرای سامانه های نوین آبیاری بصورت بلا عوض توسط دولت و مابقی توسط مجریان یا تسهیلات بانکی پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر منابع اعتباری به اندازه مورد نیاز این پروژه ها تامین نشده است تاکید کرد:عملیات اجرایی شدن پروژه را بسرعت ادامه میدهیم و با توجه به اهمیت موضوع و تاثیراتی که اجرای این سیستم ها در افزایش راندمان و مدیریت بهینیه مصرف آب دارد، با شتاب بیشتر کار را عملیاتی خواهیم کرد.
منصوری در ادامه اشاره کرد:در صورت تخصیص منابع اعتباری لازم توسط دولت ، پیش بینی می شود تا پایان سال جاری بیش از برنامه حرکت کنیم.
منصوری افزود:برای تکمیل پروژه های۱۰ هزار هکتاری سامانه های نوین آبیاری، ۷۵ میلیارد تومان در سال ۹۴ پیش بینی شده که تا کنون ۹ میلیارد تومان به این پروژه ها اختصاص یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خاطر نشان کرد:برای اولین باراست که در این شهرستان، مزارع گندم مجتمع کشت و صنعت حامیان فدک به روش سیستم آبیاری نوار تیپ مورد استفاده قرار می گیرد. که راندمان آبیاری را از ۳۱ درصد به بیش از ۷۵ درصد افزایش می دهد .
وی اضافه کرد:در بازدید امروز نیز، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار برای تجهیز سامانه های نوین آبیاری در استان تهران در راستای مصوبه دولت طی آینده نزدیک خبر داد.
همچنین در ادامه این بازدید:مهندس علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به همراه مهندس علی اشرف منصوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از هشتمین نمایشگاه ملی تخصصی زیر ساخت های کشاورزی، تجهیزات آبیاری و گلخانه ها بازدید بعمل آوردند.
خروج از نسخه موبایل