نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

آمریکا عامل به وجود آمدن داعش است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر شهر  نقل از خبرگزاری صدا وسیما، ظریف ادعای آمریکا مبنی بر آموزش گروه های شورشی برای مبارزه با داعش را یک شوخی دانست و گفت: از ۲۵۰۰  نفری که آمریکا آموزش داد فقط هفتاد نفر پذیرفتند با داعش بجنگند و بقیه آنها به جنگ دولت سوریه رفتند.

ظریف درباره نقش اسد درآینده سوریه گفت: رئیس جمهور اسد تصمیم مردم سوریه را هرچه که باشد می پذیرد اما افرادی هستند که تلاش می کنند نتیجه مذاکرات را حتی قبل از آغاز مذاکرات تعیین کنند.

ظریف درباره برنامه موشکی ایران هم گفت: این دفاع مشروع ماست. متحدان شما در حال هزینه دهها میلیارد دلاری برای خرید تسلیحاتی هستند که در این منطقه نیازی به آن ندارند. جنگ افزار دفاعی ایران کمتر از کسری از هریک از این کشورها در منطقه است.

وزیرخارجه کشورمان گفت: اگر چیزی موجب به وجود آمدن داعش شده باشد، حمله آمریکا در سال دوهزار و سه به عراق بوده است.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا شما فکر می کنید روند صلح سوریه نتیجه محسوس و پایداری داشته باشد؟ افزود: هدف ما دراینجا تسریع روند اتحاد ملی و آشتی بین سوری هایی است که علاقه مند به یافتن راه حل صلح آمیزاند نه کسانی که مصمم به نابودی سوریه با عقیده منحرف اند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که ایران چه نقشی برای رئیس جمهور اسد در دوره دولت انتقالی در شش ماه می بیند؟ گفت: تصمیم درباره این که نقش هر کسی در این روند چه خواهد بود برعهده ما  نیست و نباید درباره نقش هیچ کس دیگری نیز تصمیم گرفته شود.

او افزود: برای همه مهم است اطمینان یابند که این روند صلح ادامه خواهد یافت و آتش بس حاصل خواهد شد. البته هیچ آتش بسی با داعش، جبهه النصره و القاعده صورت نخواهد گرفت. بنابراین دو مسیر جداگانه وجود دارد. یک مسیر این است که دولت سوریه و مخالفانی که علاقه مند به

آینده توام با صلح برای سوریه اند برای اتحاد ملی و روند سیاسی کنار هم گرد آیند. همزمان لازم است همه حمایت از گروه های افراطی را متوقف  کنند و جلوی دست یابی آنها به سلاح،  کمک های مالی را بگیرند و در کنار یکدیگر با آنها بجنگند.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا ایران آماده است اطمینان دهد که رئیس جمهور اسد و نیروهایش آتش بس کامل را رعایت خواهند کرد و افکندن بمب های بشکه ای و کارزار علیه گروه های شورشی را متوقف می کنند؟ افزود: به مردم اطلاعات غلط داده شده است. حقیقت این است که

این جنگ که در سوریه جریان دارد با القاعده، جبهه النصره و با داعش است. گروه های کوچکی هم در کنار این گروه های مختلف افراطی اند. زمانی که اینها جنگ را متوقف کنند، دولت سوریه کاری جز حمله به این سازمان های تروریستی ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که شما این لحن را اخیرا از واشنگتن از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا شنیده اید که آمریکا به دنبال تغییر رژیم نیست. آیا شما فکر می کنید تغییری در لحن یا موضع واشنگتن درباره نقش رئیس جمهور اسد روی داده است؟ گفت:

من مطمئنن فکر می کنم لحن واقع گرایانه تر را از اروپا و به طور کلی غرب و گاهی اوقات از آمریکا شاهد هستیم. البته اظهار نظراتی که از واشنگتن بیرون می آید با نوساناتی همراه بوده و آخرین اظهارنظرها امیدوار کننده است. البته ما معتقدیم هرگز وظیفه ایران، آمریکا، روسیه یا

هر کس دیگری نیست تا درباره نقش رئیس جمهوراسد تصمیم گیری کنند.

ظریف در پاسخ به به این سوال که من هر وقت شما را ببینم این سوال را مطرح می کنم. آیا ایران به بشار اسد وفادار است؟ تصریح کرد: تهران معتقد است وظیفه ما یا هر کس دیگری نیست درباره آینده شخصیت ها در کشورهای دیگر تصمیم گیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا مسکو و تهران درباره همه مسائل مربوط به سوریه دیدگاه مشابه دارند؟ افزود: هیچ کس درباره سوریه مشابه فکر نمی کند اما ما در این دیدگاه روسیه شریک هستیم که آینده شخصیت ها در سوریه را مردم سوریه تعیین خواهند کرد و این کار مردم خارج از سوریه نیست.

خبرنگارنشریه نیویورکر گفت: ایران نقش فزاینده آشکار در سوریه ایفا کرده است. براساس آخرین محاسبه ای که من داشتم، هشت ژنرال در یک سال و نیم گذشته در سوریه جان باختند.

ظریف گفت: این نشان می دهد که ما درباره مبارزه با داعش جدی هستیم. ما داعش و افراطی گری را تهدیدی برای همه ما در منطقه می دانیم. موضع ما این است که ما به دولت های مشروع در منطقه که نمایندگی در سازمان ملل متحد دارند، کمک می کنیم. ما به درخواست دولت

عراق ازراه مشاوران خود کمک می کنیم، ما به درخواست دولت سوریه با مشاوران خود برای جنگ با افراطی گری کمک می کنیم. بنابراین، این کار هم قانونی و هم مشروع است.

خبرنگارنشریه نیویورکرافزود: اما بیشتر این مشاوران در حال کمک به سوری ها برای مبارزه با مخالفان هستند. دولت سوریه واقعا چندان در حال جنگ با داعش نیست.

ظریف گفت: نه. دولت سوریه در حال جنگ با داعش است. پس چه کسی در حال جنگ با داعش است؟ آمریکا است؟

خبرنگار گفت: مجموعه ای از گروه های شورشی در حال این کار هستند.

ظریف گفت: این یک شوخی است. آمریکا می خواست گروه های شورشی تحت آموزش خود را به سوریه بفرستد تا با داعش بجنگند. از  دوهزار و پانصد شورشی که آنها آموزش داده بودند، فقط هفتاد نفر از آنها پذیرفتند به سوریه بروند و با داعش بجنگند.

بقیه آنها خواستند به سوریه بروند تا با دولت بجنگند. بنابراین شما باید بیدار شوید و واقعیت را ببینید. گروه های شورشی حتی یک گلوله علیه داعش شلیک نکرده اند.

خبرنگار پرسید تهران و مسکو  درباره اتفاقاتی که در حال وقوع در سوریه است یا تلاش برای مذاکره درباره صلح چقدر با یکدیگر هماهنگی انجام می دهند؟

ظریف گفت:ما تلاش می کنیم درباره آنچه که در منطقه در حال وقوع است به صورت منظم با روسیه و همچنین دیگران بجز آمریکا هماهنگی انجام دهیم و ما آماده هستیم با هرکسی درباره اوضاع سوریه مذاکره کنیم زیرا معتقدیم این تهدیدی مشترک است.

ظریف در پاسخ به خبرنگار نشریه نیویورکر که توافق هسته ای ایران در چه مرحله ای قرار دارد؟ جدول زمانی شما برای تکمیل گام های وعده داده شده برای برچیدن بخشی از برنامه چیست؟ افزود: ما در حال برچیدن چیزی نیستیم. ما در حال برداشتن برخی سانتریفوژها و بازسازی

راکتور اراک و نوسازی آن هستیم. فعالیت های باقیمانده ای که ما نیاز است برداریم چند روز بیشتر  زمان نمی برد،کمتر از دو هفته زمان می برد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که  آیا روز مشخصی برای اجرا وجود دارد؟ گفت: ما هنوز نیاز است برخی از مسائل سیاسی را حل کنیم. طرف مقابل الزاماتی دارد که ما قبل از این که مرحله نهایی برای اجرا را شروع کنیم، باید مطمئن شویم این الزامات اجرا شده

است. زمانی که این کار نهایی شود، اقدامات عملی که ما نیاز است از طرف خود اجرا کنیم، شروع خواهد شد. بنابراین من نمی گویم از امروز تا دو هفته دیگر بلکه می گویم دو هفته از زمانی که همه مشکلات حل گردند.

ظریف همچنین در پاسخ به این سوال که ایران چه چالش هایی را می بیند که برای اجرا باقی مانده است؟ افزود: من فکر می کنم مهمترین چالش که باقی مانده، این ذهنیت در واشنگتن است که تحریم ها یک سرمایه  اند و برخی حتی می خواهند بهانه ای برای حفظ آنها بیابند یا بهانه ای

برای بکارگیری مجدد آن پیدا کنند. من نمی دانم که آیا این افراد به سابقه این تحریم ها که نتیجه آن دقیقا برخلاف آنچه که می خواستند، شد، نگاه می کنند.

خبرنگار گفت: بیش از سی وشش سناتور در نامه ای به رئیس جمهور از وی خواستند تحریم ها را لغو نکند. ظریف گفت: آنها از رئیس جمهور نخواستند که برنامه جامع اقدام مشترک را بپذیرد. بیش از سی وشش نماینده در پارلمان(مجلس ایران) از ما نمی خواهند که برنامه جامع مشترک

را اجرا کنیم. بنابراین فکر می کنم برای ما نیز چنین است.

ظریف در پاسخ به این سوال که نامه سناتورها اشاره به آزمایش موشکی ایران در دهم اکتبر دارد. چرا برای ایران اینقدر مهم است که آزمایش موشکی انجام دهد؟ تصریح کرد: این دفاع مشروع ما است. اینها موشک هایی نیستند که برای قابلیت حمل کلاهک های هسته ای طراحی شده باشند

و بنابراین این حق ما برای دفاع از خود است.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار نیویورکر که پس احتمال توافق درباره موشک ها وجود نخواهد داشت؟ افزود: اصلا نه. چرا باید چنین باشد؟ متحدان شما در حال هزینه دهها میلیارد دلاری برای خرید تسلیحاتی هستند که در این منطقه نیازی به آن ندارند. جنگ

افزار نظامی ایران کمتر از کسری از هریک از این کشورها در منطقه است.

ظریف

خروج از نسخه موبایل