نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

برگزاری طرح غربال‌گری تراکم استخوان بانوان در شهرستان قدس

به مناسبت هفته کرامت، طرح غربال‌گری تراکم استخوان با حضور جمع زیادی از بسیجیان و تعداد زیادی از شهروندان شهرستان، در محل حوزه 156 الزهرا (س) خواهران ناحیه مقاومت بسیج شهرستان قدس با همکاری بهداری ناحیه مقاومت بسیج و افق سلامت البرز برگزار شد.

 خبر شهر به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان قدس- طرح غربالگری تراکم استخوان با هدف تشخیص سریع پوکی استخوان با توجه به اینکه جزء بیماری‌های خاموش و شایع در بین خانمها می باشد و شروع آن نیز سن خاصی ندارد، حوزه 156 الزهرا (س) خواهران ناحیه بسیج شهرستان قدس را بر انداشت با همکاری بهداری ناحیه مقاومت بسیج  و افق سلامت البرز، این طرح را در محل این حوزه برای عموم بسیجیان و مردم این شهرستان برگزار کند.

در این مراسم، کارشناس امور غربالگری تراکم استخوان اظهار کرد: مهمترین عامل برای کاهش آسیب‌دیدگی در مورد تراکم استخوان و کمبود در این خصوص این است که بانوان به مقدار زیادی در معرض کاهش تراکم استخوان هستند، ورزش است.

مونا اقبال با تاکید بر لزوم مبارزه جدی با کاهش تراکم استخوان ادامه داد: افرادی که با این موضوع می‌خواهند مبارزه کنند باید که ورزش را در کنار استفاده از لبنیات، حبوبات، سبزیجات، غلات و عموما مواد غذایی که حاوی کلسیم هستند را در برنامه غذایی خود داشته باشند، چراکه این بیماری جزء بیماری‌های خاموش است و شروع آن سن خاصی ندارد.

وی بیان کرد: بانوان می‌توانند با حداقل نیم‌ساعت پیاده‌روی طی روز مقدار قابل توجهی در خصوص مبارزه با این بیماری خاموش حرکت کنند، چراکه در کنار تغذیه نامناسب یکی از عوامل تاثیرگذار در ایجاد این بیماری کم‌ تحرکی است.

کارشناس امور غربالگری تراکم استخوان خاطرنشان کرد: در کنار ورزش کردن و تغذیه مناسب بهتر است آحاد جامعه در مصرف برخی مواد غذایی مانند نوشابه، چای، قهوه و مواد کافئین‌دار و مصرف مکمل‌های کلسیم و مواد کلسیم‌دار با غذاهای چرب و پروتئین‌دار مانند گوشت قرمز خوداری کنند.

اقبال گفت: بانوان و به طور کل آحاد جامعه باید از استعمال دخانیات کلا دوری کنند، چراکه یکی از موضوعاتی که بر روی استخوان آثار تخریبی دارد.

دیگر کارشناس امور غربالگری تراکم استخوان نیز بیان کرد: طرح غربال گری تراکم استخوان این شهرستان به همت حوزه 156 الزهرا (س) خواهران و بهداری ناحیه مقاومت بسیج و همکاری افق سلامت البرز برای عموم مردم و بسیجیان این شهرستان برگزار شد.

سمیه مافی ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده این برنامه در محل حوزه برگزار شد تا بتوانیم در خصوص برخی مشکلات که بانوان با آنها روبه‌ رو هستند مقداری تاثیرگذار بوده و در کاهش مشکلات بانوان در رابطه با موضوع تراکم استخوان و مشکل پوکی استخوان که نوعی از بیماری‌های خاموش است قدمی برداشته باشیم.

مافی افزود: این برنامه در چندین نوبت برگزار خواهد شد تا بتوانیم به میزان قابل توجهی از بانوان شهرستان قدس در این طرح شرکت دهیم.

وی در پایان با متذکرشدن دلیل برگزاری این طرح تصریح کرد: دلیل برگزاری این برنامه آن است که بتوانیم کاری انجام دهیم تا در مورد پوکی استخوان که در میان افراد جامعه به ویژه بانوان وجود دارد، مفید و ماندنی باشد.

خروج از نسخه موبایل