نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

معاون وزیر ارشاد: راه مبنایی مبارزه با فساد جلوگیری از رانت است

به گزارش  خبر شهر ( تات ) ‌ از غرب استان تهران، حسین انتظامی پیش از ظهر امروز در همایش اصحاب رسانه و خبرنگاران شهرستان‌های استان تهران که در شهرستان شهریار و با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، اظهار کرد: قانونی در سال 1388 از تصویب مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام گذشت و ابلاغ شد ولی متاسفانه این قانون تا هم اینک اجرا نشده است، اما دولت یازدهم در برنامه‌های خود این قانون را مورد توجه قرار داده است.

وی گفت: موضوع این قانون این است که آن چیزی که ایجاد حق و تکلیف می‌کند دستگاه‌های حاکمیتی مکلف‌اند آن را در اختیار رسانه‌ها و مردم بگذارند.

انتظامی گفت: یکی از مهمترین راه‌های مبارزه با فساد به اصطلاح بگم بگم نیست بلکه جلوگیری از رانت است لازم است موضوعات به طور کل به شنونده منتقل شود.

وی گفت: قانون مصوب شده در سال 1388 توسط مجلس یک قانون رویکردی است که به طور کامل در خصوص اطلاع رسانی نوعی شفافیت و پاسخگویی را ایجاد می‌کند و دستگاه‌های اجرایی را ملزم می‌کند تا مواردی که حق و تکلیف ایجاد می‌کند و طبقه‌بندی خاصی ندارد را به اطلاع مردم برساند.

انتظامی گفت: لازم است رسانه‌ها در خصوص این قانون تمام تلاش خود را داشته باشند تا به یک گفتمان تبدیل شود تا همه آحاد جامعه از این موضوع اطلاع کافی داشته باشند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: ادارات، نهادها و سازمان‌ها خود را مالک اطلاعات ندانند چرا که در حال حاضر در برخی موارد بخل اطلاعاتی در سازمان‌ها و نهادها باعث شده تا بسیاری از اخبار به طور مناسب و شایسته رسانه‌ای نشود.

وی ادامه داد: خبرنگاران می‌توانند از مسئولان دولتی به استناد این قانون جواب بخواهند و مسئولان نیز لازم است در این راه با اصحاب رسانه همراهی لازم را داشته باشند تا این قانون به یک هنجار در جامعه تبدیل شود البته این را باید گفت که این موضوع زمان‌بر خواهد بود.

انتظامی در خاتمه خاطرنشان کرد: اجرای این قانون باعث کاهش هزینه‌های نظارتی می‌شود و کمک شایان توجهی نیز به نهادها و سازمان‌ها خواهد داشت. این موضوع اگر به نتیجه برسد به طور حتم تمام مسایل مربوط به رسانه بسیار پیشرفت خواهد کرد.

انتظامی گفت: اگر مطبوعات مطالبه ازادی می‌کند به این دلیل است که در تمام زمینه‌ها به مسئولیت‌پذیری خود قائل هستند و در قبال همین مسئولیت‌پذیری و مسئولیت شناسی تمام تلاش خود را دارند تا اصل اخلاق حرفه‌ای خود را رعایت کنند.

 

خروج از نسخه موبایل