نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

کارگاه آموزشی «بیماری های قابل انتقال میان حیوان و انسان(زئونوز)» در شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهریار برگزار شد

به مناسبت فرارسیدن روز جهانی بیماری­های قابل انتقال بین انسان و حیوان کارگاه آموزشی «بیماری های قابل انتقال میان حیوان و انسان(زئونوز)» در تاریخ یازدهم تیر ماه در شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهریار برگزار شد

بیماری های قابل انتقال میان حیوان و انسان(زئونوز) شامل گروه وسیعی از بیماری­های باکتریال ، ویروسی ، قارچی و انگلی هستند. از مهمترین بیماری های مشترک میان انسان و دام که در کشور ما دیده می شود، می توان به تب مالت، سالک، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتیک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد. از طرفی به دلایل مختلف، خطر ورود بیماری هایی، مانند جنون گاوی، تب دره ریفت، آنفلوانزای پرندگان و… را نباید نادیده گرفت.

خطر بیماری های قابل انتقال میان حیوان و انسان در ایران با وجود کشورهای آلوده در همسایگی ما بسیار بالاست. جدا از وضعیت عمومی سلامت در این کشورها، قاچاق دام از مرزهای کشورهای همسایه نیز موجب افزایش بیماری تب­خونریزی دهنده کریمه کنگو در برخی مناطق مرزی کشور شده است. برای مقابله با بیماری های قابل انتقال میان حیوان و انسان، واکسیناسیون دام و بررسی­ منظم آن­ها، رعایت مسائل حفاظت فردی مثل پوشیدن دستکش، روپوش، چکمه و … در هنگام تماس با دام، سم­پاشی منظم دامداری­ها، رعایت بهداشت در زنجیره تولید فرآورده­های دامی و لبنیات و همچنین عدم مصرف لبنیات غیر پاستوریزه را می­توان نام برد.

با توجه به اینکه پانزدهم تیر ماه (6 ژوئیه ) به به عنوان روز جهانی بیماری­های قابل انتقال بین انسان و حیوان نامگذاری شده­است ، شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهریار اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی «بیماری­های قابل انتقال بین انسان و حیوان» در تاریخ یازدهم تیرماه نمود.

در این کارگاه که کلیه پزشکان و جمعی از کارشناسان مامایی مراکز بهداشتی درمانی و پایگاههای تحت پوشش حضور داشتند، خانم حسن دوست( کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری­های زئونوز ) ، به بیان توضیحاتی در خصوص بیماری­های تب مالت، تب خونریزی­دهنده کریمه کنگو، تب دانگ و … پرداختند و پیرامون ماهیت آن­ها، علائم، راه­های انتقال، گروه­های در معرض خطر، اقدامات لازم در صورت مواجهه با فرد مشکوک و … مستندات علمی را ارائه نمودند.

خروج از نسخه موبایل