نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

ارتباط مردم با قوه قضائیه در کاهش جرایم موثر است

 خبر شهر -پرویز امینی_ هفته ای که در آن قرار داریم، در تقویم جمهوری اسلامی ایران با عنوان “هفته قوه قضائیه” مزین است. این عنوان در پی رخداد خونین بمب گذاری منافقین در ساختمان حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت ا… دکتر محمد حسین بهشتی ریاست این حزب و 72 تن از یاران صدیق نظام در این حادثه تبیین شد.

شایان ذکر است، بنا به پیشنهاد قوه قضائیه، مبنی بر نامگذاری هفته اوّل تیرماه به عنوان هفته قوه قضائیه و در راستای ارج نهادن به مقام والای قضاء و قضاوت و تكریم از مقام شامخ شهید مظلوم آیت ا… دكتر بهشتی اوّلین مسئول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، این پیشنهاد در سال 1373 در شورای فرهنگی عمومی مطرح شد و به تصویب رسید.

قوه قضائیه در یك نظر، اساسی ترین قوای سه گانه است كه در مدیریت هر حكومتی نقش دارد و در نظام اسلامی نیز به دلیل خصیصه های خود نقش مؤثری دارد، چه با وجود حتی عالیترین قانون و مجریان شایسته در صورتی كه نظارتی در كار نباشد و با متخلف برخورد نشود نظام حكومتی موفق نخواهد بود. این وظیفه مهم نظارت و برخورد با متخلف از جمله وظایف قوه قضائیه است. اختلافات حقوقی و مسائل مدنی و یا جرایمی كه كم و بیش در هر جامعه ای وجود دارد و باید به آنها رسیدگی شده و حل و فصل شود و در یك كلام استقرار عدالت و گسترش آن باز به عهده همین قوه است.

مقام معظم رهبری در رابطه با وظایف قوه قضائیه می فرمایند: ” تكلیف اصلی قوه قضائیه، عبارت از اقامه قسط و عدل است. این در حركت و دعوت انبیاء شاید اصلی ترین امر مربوط به زندگی مردم باشد… درعین حال، در آنچه كه مربوط به اداره زندگی مردم می شود، هیچ چیز به قدر عدل و قسط، نه در قرآن و نه در حدیث، مورد توجه قرار نگرفته است.”

لذا بر خود وظیفه می دانیم ضمن گرامیداشت این روز فراموش نشدنی و وظیفه خطیری که این عزیزان بر عهده دارند، عرض خداقوت جانانه ای به مجموعه خدوم قضایی شهرستان شهریار داشته باشیم که در راستای اجرای منصفانه حقوق مردم و تسریع در امور ایشان از کوششی دریغ نورزیده اند.

ذکر این نکته ضرورت دارد که مسئولین این دستگاه در شهرستان، همواره در نشست های خبری رسمی و غیر رسمی با اصحاب قلم، بر اصل مردمداری و صیانت از حقوق ولی نعمتان این نظام، تاکید ورزیده و متولیان امر قضا را به رعایت حقوق شهروندی و همچنین جدیت و سرعت عمل در رسیدگی بهسیر پرونده ها توصیه کرده اند.

چندی پیش در نشریات و سایتهای خبری منطقه، مطلبی تحت عنوان “بازگشت روزهای آفتابی به دادستانی شهریار” درج کردیم که در آن به فعالیت مجدانه دادستان این شهرستان و مجموعه تحت امر در خدمات رسانی به مراجعین و همچنین تلطیف فضای قضایی شهرستان اشاره و تاکید شد. همچنین در آن مقال از شهروندان نیز خواسته شد طی ارتباط مستقیم با دادستان محترم شهرستان شهریار به عنوان مدعی العموم، موارد و مشکلات خویش را مطرح و پیگیر باشند. لازم به ذکر است که خواسته مذکور از طرف شخص دادستان مطرح شده و در آن از شهروندان خواسته شد تا طی ارتباط با شخص ایشان، علاوه بر طرح مشکلات و نارسایی های رسیدگی به پرونده ارباب رجوع، این مجموعه را در راستای سالم سازی شهرستان از بزه و دیگر جرایم اقتصادی و اجتماعی یاری رسانند.

بنابراین شهروندان می توانند با مراجعه به سایت “دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار” با شخص دادستان ارتباط برقرار نموده و مباحث خود را از طریق فضای مجازی با ایشان مطرح و پیگیری نمایند.

خروج از نسخه موبایل