نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

مصرف آب و تاملی در این زمینه

خبرشهر  (  غلامرضا جباری )در چند سال اخیر کمبودآب و مسائل مربوط به آن یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان و مردم بوده است.

معضلی که امسال با توجه به کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته در اکثر شهرها رخ داده و با کاهش 26 درصدی بارش ها نسبت به دوره بلند مدت موضوع کمبود آب در تابستان را جدی تر کرده است

مسئله مهمی که در این خصوص قابل طرح و بررسی می باشد این است که آیا بطور واقع این معضل تنها به دلیل کاهش بارش بوجود آمده است ؟ با کمی تامل و پرداختن به امور فنی و کارشناسانه در این زمینه ، میتوان به علل دیگری نیز دست یافت و تاثیر آنها را پررنگ تر از مولفه کمبود بارشها برشمرد.ازعلل مهمی که بغیر از کاهش بارش در تشدید این کمبود اثر بخشی زیادی داردعبارتند از: استفاده نامعقول آب در نهاد ها، کارخانه ها، صنایع، آپارتمانها و مجتمع ها و مراکز خدمات رسان مانند شهرداری ها .در تشریح این مطلب با ید اشاره به استفاده غیر اصولی آب در بخش آبیاری پارکها و جنگلها و شستشوی معابر و جداول توسط شهرداری ها، استفاده غیر اصولی آب توسط کارگران خدماتی برای شستشوی پارکینگ های آپارتمانها و مجتمع ها
، استفاده غیر اصولی آب در بخش صنایع و مراکز بهداشتی ، کرد . در این مراکز و ساختمانها بدون انجام امور فنی و بدون استفاده از لوازم کاهش دهنده و همچنین بدون آموزش دادن نیروهابرای چگونگی استفاده از میزان آب ، میزان بسیار زیادی آب به هدر می رود .

در خصوص هدر رفت آب در حوزه آبیاری پارکها و فضاهای سبز شهری باید یاد آور شوم که غالبا در این مراکزآبیاری بطور سنتی صورت می گیرد که باعث مصرف بی رویه و غیر قابل قبولی استفاده شود . مهمترین مسئله در این حوزه آبیاری اینگونه از فضاها با آب شرب است که با درایت و همکاری ادارت آب و فاضلاب، شهرداری ها و فرمانداری ها میتوان با ایجاد شبکه پسماند ، با تصفیه فاضلاب شهری بسیاری از نیاز های آب در بخش فضای سبز تامین شود.

از دیگر موارد ی که موجبات هدر رفت غیر معقول آب را به خود اختصاص داده است، بخش کشاورزی است که متاسفانه با استفاده از روشهای غیر اصولی و غیر متعهدانه، بیش از 91 درصد از آبهای کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود. برای جلوگیری از این اتفاق نا خوشایند و مضر ، میتوان با درایت و تدبیر از پسماند فاضلاب بخش اعظمی از نیاز آبی بخش کشاورزی را تامین نمود تا با این کار هم کمبود آب شرب و سالم را مدیریت کرده و هم هزینه آب مورد نیاز کشاورزان را کاهش داد.

امید است مسئولان بدور از روز مرگی ، با عزمی جدی و تصمیمی قطعی در این بخش قدم برداشته و اقدام نمایند.

 

خروج از نسخه موبایل