رشد ۲۵ درصدی سینمای نوروزی ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل
اگرچه تنوع گونه و تعداد فیلمها در سبد اکران نوروزی ۱۴۰۱ نسبت به سال جدید بیشتر است اما فروش فیلمهای نوروزی ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل بیشتر بوده و تعداد مخاطبین بیشتری نیز به سینماهای کشور آمدند.
چهار فیلم جدید امسال که از ۲۵ اسفند اکران خود را آغاز کردند، تا روز گذشته ۱۳ فروردین که آخرین روز تعطیلات بود، ۴۳ میلیارد و ۱۵۳ میلیون تومان فروش کردند و ۸۶۸ هزار و ۱۱۳ نفر را به سمت سالنهای سینما کشاندند.
در این میان فسیل به کارگردانی کریم امینی با ۳۶ میلیارد بیشترین فروش را بدست آورد. بعد از آن غریب به کارگردانی محمدحسین لطیفی با ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دومین جدول فروش فیلمهای نوروزی بود.
سومین فیلم هم عروس خیابان فرشته به کارگردانی مهدی خسروی است که ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروخت و در نهایت بچههای طوفان به کارگردانی صادق صادق دقیقی در ژانر کودک و نوجوان ۲۰ میلیون تومان فروش کرد.
اما در کنار فیلمهای نوروزی ۹ فیلم از سال گذشته نیز به اکران خود ادامه دادند که شامل فیلمهایی چون بخارست، ملاقات خصوصی، خط استوا، لوپتو و… بود. این فیلمها نیز از ۲۵ اسفند که تاریخ آغاز اکرانهای نوروزی بود تا روز قبل، ۱۷ میلیارد فروش کردند و ۳۵۰ هزار و ۷۹۷ نفر مخاطب آنها بودند. از میان این فیلمها نیز بخارست پرفروشترین فیلم بود که ۶ میلیارد تومان فروش کرد. بعد از ملاقات خصوصی تقریباً ۵ میلیارد تومان و در جایگاه سوم نیز خط استوا ۳ میلیارد تومان فروش کرد.
بنابراین جمع فروش اکران نوروزی کمی بیشتر از ۶۰ میلیارد تومان و تعداد کل مخاطبین سینمای کشور نیز، ۱ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۹۱۰ نفر بوده است.
اما نگاهی به فیلمهای نوروزی سال گذشته نشان میدهد که ۸۷۱ هزار و ۳۲۸ نفر به سینماها رفته بودند و ۳۳ میلیارد و ۳۴۴ میلیون تومان فروش داشتند. سال قبل نیز ۸ فیلم از اکران سال گذشته آن (۱۴۰۰) نیز به نمایش خود تا ۱۴ فروردین ادامه دادند که شامل فیلمهایی چون مستطیل قرمز، مورچه خوار، عنکبوت بود که کل آنها ۱ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان فروش کردند و ۳۰ هزار و ۷۷۸ نفر به سینما رفتند. بنابراین جمع کل فروش فیلمهای نوروزی سال گذشته نیز ۳۴ میلیارد و ۴۶۴ میلیون تومان و جمع کل تعداد مخاطبین آن ۹۰۲ هزار و ۱۰۶ نفر بوده است.
بنابراین تعداد مخاطبین و فروش اکران نوروزی اکسال در مقایسه با سال گذشته نشان میدهد که تعداد مخاطبین فیلمهای نوروزی امسال (۱,۲۱۸,۹۱۰) از سال گذشته (۹۰۲,۱۰۶) ۳۱۶ هزار و ۸۰۴ نفر بیشتر است که چیزی معادل ۲۵ درصد است. البته در موضوع فروش فیلمها تنها این افزایش مخاطبین اثرگذار نبوده بلکه افزایش قیمت بلیتها نیز اثر داشته است. در هر حال ۲۵ میلیارد و ۵۳۶ میلیون تومان سینماهای کشور نسبت به سال گذشته فروش بیشتری داشتند.
از نظر گونه یا ژانر، سال گذشته فیلم کمدی سگ بند بیشترین فروش را داشته و امسال نیز فسیل در همین ژانر، بیشترین فروش را بدست آورده است. البته سال گذشته در کنار سگ بند، فیلم دفاع مقدسی موقعیت مهدی، اکشن روز صفر، پلیسی مرد بازنده، کمدی شادروان، کودک و نوجوان گل به خودی و اجتماعی قدغن در حال اکران بودند و تنوع ژانری بیشتری را ملاحظه میکردیم اما در اکران نوروزی امسال جدای از اینکه تنها ۴ فیلم در سینماها اکران شدند، این رنگارنگی را ملاحظه نکردیم هرچند که فروش بیشتری را شاهد بودیم.
بنابراین میتوان این استنباط را داشت که حتی در حالتی که تعداد و تنوع فیلمها کم باشد، باز هم ژانر کمدی میتواند چرخ سینماها را بچرخاند.