۲۲ هزار سیمکارت قطع شد/ برخورد جدی با تبلیغاتچیها
با توجه به فعال شدن رسیدگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به مقوله مزاحمتهای پیامکی، خطوط تلفن همراه شخصی که اغلب به شکل پیامکهای تبلیغاتی صورت میگیرد، تا امروز ۲۲ هزار سیمکارت قطع شد.
به گزارش خبرشهر، دو سال گذشته سامانه ۸۰۰ با هدف ساماندهی خدمات ارزش افزوده پیامکی شامل پیامکهای تبلیغاتی، اطلاعرسانی، بازی و سرگرمی راهاندازی شد و مشترکان تلفن همراه میتوانستند با استفاده از سامانه پیامکی ۸۰۰ یا شمارهگیری #۸۰۰* از انواع خدمات ارزش افزوده فعال بر روی سیمکارت خود و روش غیر فعالسازی آن آگاه شوند.
پس از ساماندهی یکپارچه پیامکهای تبلیغاتی، برخی سودجویان که راه را برای ادامه فعالیتهای پیامکی خود که سود هنگفتی را به دنبال داشت و آسایش را از مردم سلب کرده بود، تنگ دیدند لذا شروع به انتشار پیامهای خود از شمارههای شخصی (سیمکارتهای معمولی) کردند.
این راه فرار جدید با توجه به حجم پیامکهای تبلیغاتی از شمارههای ناشناس، بیش از پیش موجب آزار و اذیت مشترکان تلفن همراه شد تا اینکه با افزایش میزان شکایات مردمی، بار دیگر پای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به میدان رقابت با این پدیده نادر در کشورمان باز شد.
بنابراین پروسه گزارشدهی این نوع تخلف هم در دستگاه رگولاتوری ممکن شد تا مردم بتوانند شمارههای معمولی تلفن همراه را که اقدام به ارسال پیامکهای تبلیغاتی میکنند، گزارش کرده تا نهایتا جلوی فعالیت آنها گرفته شود.
با توجه به اینکه سامانه ۸۰۰ برای سرشمارههای تبلیغاتی و اطلاعرسانی در نظر گرفته شده بود، رگولاتور ارتباطی سامانه تلفنی و اینترنتی ۱۹۵ را به عنوان درگاه ارتباطی برای برخورد با پیامکهای تبلیغاتی ارسال شده از سیمکارتهای شخصی (معمولی) اعلام کرد.
بنابراین کافی است مشترکانی که از شمارههای شخصی تلفن همراه، پیامکهای تبلیغاتی دریافت میکنند، شماره مورد نظر را با فرمت ۰۹xxxxxxxxx به شماه ۱۹۵ ارسال کنند تا بعد از بررسی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نسبت به مسدودسازی پیامک آن شماره مشخص اقدام شود.
این پیامک ارسالی برای مشترکانی که اقدام به گزارشدهی میکنند، کاملا رایگان است تا شاید به این طریق، ابزاری کاربردیتر برای برخورد با این مقوله از مزاحمتها در دست ناظر حوزه ارتباطات قرار گیرد.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اواخر سال گذشته اعلام کرد که تا پیش از پروسه جدید، باید پنج شکایت از یک شماره درباره ارسال پیامک مزاحم ثبت میشد که اکنون این میزان به دو شکایت کاهش یافته است به این معنی که اگر دو شکایت درباره مزاحم بودن پیامکی در سامانه ۱۹۵ به ثبت رسد، رسیدگی به آن در دستور کار قرار میگیرد.
حال با اجرای چندین ماه از اجرای این فرآیند جدید، اکنون تعداد خطوط شخصی قطع شده به دلیل مزاحمت پیامکی از مرز ۲۲ هزار گذشت و تا امروز روی تعداد ۲۲ هزار و ۱۴۲ قرار گرفته است.
با توجه به اهمیت رسیدگی به تخلفات موجود در این بخش، لازم است مشترکان بدانند که میتوانند با ارسال شماره ارسالکننده پیامک مزاحم طبق فرآیند زیر، گزارش تخلف آن را به سامانه ۱۹۵ اعلام کنند:
در تلفنهای ثابت باید نحوه گزارشدهی به همراه کد شهر مانند ********۰۲۱ و *******۰۲۶ و برای سرشمارههای تبلیغاتی به شکل ***۱۰۰۰، ***۲۰۰۰، ***۳۰۰۰ و ***۵۰۰۰ و برای شمارههای تلفن همراه شخصی به شکل *********۰۹ باشد.
منبع: تسنیم
مطالب مرتبط:
منبع خبر «عیسی وحدت جوان» است و پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 134233 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09351515083 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :