کارکرد روابط عمومی سنجش و ارزیابی دیدگاه جامعه است
معاون مالی و اقتصادی شهرداری کرج، گفت: باید پذیرفت کارکرد حوزه روابط عمومی علاوه بر آنچه در اذهان عمومی مطرح است، اعمال مدیریتی است که دیدگاه جامعه را مورد سنجش و ارزشیابی قرار میدهد و از طریق آن عملکرد سازمان خود را با نظرات به حق و واقعی جامعه شهروندی منطبق و با قرار دادن مصلحت جمعی راه را برای سازمان متبوع خود در راستای ارتقاء سطح خدمت رسانی هموار می کند.
فرج الله ایلیات در گفتگو با پایگاه خبری مدیریت شهری کرج با اشاره به روز بیست و هفتم اردیبهشت و نامگذاری آن به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات، گفت: بر این اساس در تجزیه و تحلیل تخصصی از روابط عمومی میتوان گفت، برای حیات فعال و پویا این ساختار باید قائل به مدیریت تخصصی، دانشی و ارزشی با عملکردی آگاهانه بود؛ این موضوع بررسی پروژه شبکه ارتباطات شهروندی با محور روابط عمومی را به عنوان یک موضوع مهم شکل میدهد و نیز موجب میشود؛ سیاستگذاریهای کلانی به منظور انعکاس اهداف سازمان و برقراری ارتباط میان مردم و گستردهتر از آن با رسانهها و دیگر سازمان و نهادها فعال جامعه شکل گیرد.
وی، گفت: براساس آییننامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابطعمومی دستگاههای اجرایی، اجرای سیاستهای اطلاعرسانی دولت، همکاری با رسانههای جمعی جهت انعکاس مناسب عملکردهای بخشهای مختلف، پاسخگویی به ابهامها و اطلاعرسانی درخصوص آن دستگاه، تهیه و اجرای طرحهای تبلیغاتی سازمان، اجرای مناسب مراسم و مناسبتها، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان و مسوولان دستگاه مربوط ازطریق برگزاری جلسات داخلی، نظارت بر انتشارات و نشریات دستگاه، مدیریت پایگاههای اطلاع رسانی الکترونیک و افکارسنجی عمومی است.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری کرج، افزود: در سالهای اخیر با توجه به گسترش رسانهها و افزایش سطح سواد و تحصیلات مردم، شاهد افزایش مطالبات شهروندان از شهرداریها هستیم و تحقق این مطالبات نیازمند اطلاعرسانی در خصوص قابلیتها و نقاط قوت شهرداریها و آموزش شهروندی است که بخش عمده آن از طریق روابط عمومی شهرداریها صورت میپذیرد.
ایلیات اظهارداشت: فراهم آوردن زمینههای لازم جهت ایجاد پل ارتباطی و مشاورهای در راستای جلوگیری از بروز مشکلات و معضلات شهری و شهرسازی ایجاد شده ناشی از عدم آگاهی مردم از قوانین و مقررات از وظایف یک رسانه و به تبع آن روابط عمومی ها است.
وی ادامه داد: هدف اصلی روابطعمومی و بینالملل در مجموعه شهرداری باید انجام مجموعهای از اقدامات و تلاشهای آگاهانه، سنجیده و برنامهریزی شده به منظور جلب مشارکت عمومی، استقراء و کسب تفاهم متقابل بین شهرداری و گروههای مورد ارتباط آن و انعکاس اخبار و گزارشهای شهرداری که سعی دارد با تکیه بر دانش، فن، هنر و تخصص که دارای اصول فلسفی خاصی باشد.