تلگرام؛ تیغ دو لبه
تلگرام؛ تیغ دو لبه متن زیر در پی ایجاد تنش های اجتماعی ناشی از فعالیت غیراخلاقی و یا غیرقانونی برخی کانال های خبری غیر اصولی خصوصا در سطح غرب استان تهران، نوشته شده است. سرعت پایین انتقال اخبار و همچنین سانسور خبری به دلیل مصلحت های جناحی در برخی جراید و از سویی تنوع خبرهای […]
تلگرام؛ تیغ دو لبه
متن زیر در پی ایجاد تنش های اجتماعی ناشی از فعالیت غیراخلاقی و یا غیرقانونی برخی کانال های خبری غیر اصولی خصوصا در سطح غرب استان تهران، نوشته شده است.
سرعت پایین انتقال اخبار و همچنین سانسور خبری به دلیل مصلحت های جناحی در برخی جراید و از سویی تنوع خبرهای منطقه ای باعث شد تا در کشور ما از تلگرام بعنوان یک ابزار خبری بیشتر استفاده شود.
از آنجایی که تأمین منابع مالی نشریات چاپی یا رسانه های تصویری، یکی از اصلی ترین پایه های وابستگی آنها به طیف های سیاسی یا اجتماعی می باشد؛ بنابراین بی راه نیست بگوییم تمام رسانه ها اخبار را به نفع طیف خاصی سانسور یا توسعه می دهند.
لذا در چنین شرایطی شایسته است دو اصل را برای مصرف کنندگان و مخاطبان رسانه ها در نظر گرفت:
اصل اول: ایجاد و توسعه سواد_رسانه ای
اصل دوم: پیگیری پیام ها از رسانه های مختلف ومخالف.
سواد رسانه ای: مطابق تعریف «مارشال مک لوهان»، (۱۹۱۱– ۱۹۸۰، استاد مرکز مطالعات رسانهای تورنتو، اهل کانادا، و مطرحکنندهٔ مفهوم دهکدهٔ جهانی) ایجاد توانایی در فهم پیام هایی است که روزانه با آنها مواجه هستیم.
به عبارتی «سواد رسانه ای» مهارتی است که بدانیم یک پیام برای چه #منظوری، از سوی #کدام_رسانه (جناح) و به چه #هدفی منتشر شده است.
به بیان دیگر در مواجهه با یک پیام رسانه ای، مجذوب آن نشویم و صرفاً یک #پذیرنده نباشیم و اصل دوم بیشتر در مورد کسانی کاربرد دارد که حس کنجکاوی و فرصت بیشتری دارند تا از جوانب مختلف و رسانه های مخالف یک رویداد را بررسی نمایند.
آنچه بر کسب «سواد رسانه ای» بیش از پیش تأکید می کند افزایش روزافزون شبکه های خبری و #خبرنگاران_غیرحرفه_ای و #غیر_متعهد است.
حضور کانال های خبری تلگرامی در گوشی های همراه، باعث شده تا رسالت تولید خبر مانند یک #تیغ_جراحی دست کسانی باشد که یا نااهل و ناآگاهند و یا دلسوزانی هستند که جراحی را از دور فقط به تماشا نشسته اند.
آنچه در کانال های خبری تلگرامی شاهد آن هستیم؛ دو موضوع #جانب_داری_سیاسی و یا اجتماعی از طیف خاص و کسب جایگاه و #درآمد_اقتصادی از آن می باشد.
… و اما سه اشکال اساسی در برخی کانال های خبری تلگرامی:
۱ ـ عدم تخصص لازم و مجوزهای قانونی در تولید خبر
۲ ـ نداشتن مرام و مسلک و جایگاه حزبی و تشکیلاتی و یا پایگاه رسانه ای قانونی.
۳ ـ کسب درآمد_نامشروع از طریق تخریب و تهدید.
اگر احترام به قانون کشور از یک فرد نادیده انگاشته شود، این فرد چگونه می خواهد به حقوق یک شهروند حرمت قائل شود؟
لذا در برخی کانال های تلگرامی شاهدیم برای کسب منافع مالی یک روز، فرد یا سازمان دولتی یا خصوصی را تخریب می کنند و بعد از یک مذاکره مالی و یا فشار سیاسی از فردای آنروز اقدام به تبلیغ آن می کنند و گاهی برای کسب شهرت و مقابله با اشخاص و سازمان ها اقدام به تخریب دوباره می کنند. حتی در برخی موارد احساسات یک گروه انسانی را پله ای برای کسب شهرت یا تهدید مخالفاتش بر می دارد. البته افسوس اینجاست که به محض تطمیع مالی یا تهدید قانونی دست از دفاع برمی دارند.
این دسته افراد معلوم نیست اگر در شرایط کسب یک سود نامشروع و بادآورده قرار گیرند، آبروی یک انسان را هم نادیده بگیرند. لذا توصیه می شود: تا ایجاد بستر قانونی جهت مقابله با چنین پدیده های زشتی، هوشیاری و سواد رسانه ای خود را توسعه دهیم.
✍ اسماعیل بکلیان