با نهادینه کردن فرهنگ کتاب خوانی بین دانش آموزان رسالت خود را تکمیل می نماید
همایش شهر یار مهربان با محوریت ترویج فرهنگ کتابخوانی و هویت ملی با حضور مسئولان شهرستان و مربیان وموسسین مراکز پیش دبستانی شهرستان شهریار برگزار شد .
به گزارش خبرشهر، همایش شهر یار مهربان با محوریت ترویج فرهنگ کتابخوانی و هویت ملی باحضورفرنیانپور معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهریار ، پارسا مدیر آموزش وپرورش شهریار، قاسمی نخبه علمی کشور و مربیان وموسسین مراکز پیش دبستانی شهرستان شهریار در سالن همایش الغدیر شهر امیریه برگزار شد .
مدیر آموزش وپرورش شهریار ضمن عرض تبریک پیشاپیش هفته امورتربیتی وتشکر از زحمات تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت ، میلاد حضرت فاطمه (س) وروز زن را نیز پیشاپیش تبریک گفت و سخنان خود را با دو پرسش آغاز کرد و ابراز داشت:اساسا” هدف از آموزش چیست؟هدف از تعلیم وتربیت چیست؟ و ادامه داد : تعلیم وتربیت و بطور کلی آموزش را در دو کلمه می توان خلاصه کرد ، اینکه هدف چیزی نیست جز تغییر رفتار.
مجید پارسا در تشریح این موضوع ادامه داد: بطورکلی آموزش وتربیتی که به تغییر رفتار منجر نشود بی نتیجه وبی فایده بوده است.این نکته بسیار کلیدی است که ماوهمه معلمان باید مدنظر داشته باشیم،به عنوان مثال اگر فردی دریک کارگاه صنعتی وتولیدی فعالیت کند نتیجه عملکردش درپایان روز قابل رویت وعیان خواهد بود اما نتیجه آموزش وتربیت ممکن است سالها بعد ودر هر گوشه این جامعه بروزپیداکند.به علاوه ماهمواره باید تلاش کنیم آینده نگری وامید به آینده را درخودمان نهادینه کنیم ودرتربیت دانش اموزان با تآسی از گذشته همواره نگاه روبه جلو داشته باشیم چنان که این موضوع در آموزه های دینی مان نیز ذکرشده است که امام علی (ع) میفرماید فرزندانتان را برای زمانی غیر اززمان خودتان تربیت کنید.
وی در ادامه اظهار داشت : القا کردن سلایق شخصی وفردی به بچه ها ظلم درحق آنان است حتما درمسیر تربیت باید نگاهی پویا وآینده نگر داشت.ما انسان ساز هستیم وتربیت انسان مسئله ای مهم وزمان بر است.لذاتاکید بیش از اندازه برمحفوظات ذهنی از برنامه های آموزش وپرورش نیست.رسالت ما پرورش انسانی توانا در همه ابعاد وجودی است.
این مقام مسئول ادامه داد :توسعه فرهنگ مطالعه وکتابخوانی یکی از اهداف آموزش وپرورش است ما دربرنامه شهر یار مهربان که بخشی از این جلسه نیز به این موضوع ارتباط دارد بنا داریم شهرستان شهریار را پایتخت کتاب خوانی درکشور قراردهیم واین توفیقی است که با با کمک همگانی انشاا.. محقق خواهد شد.به عبارتی اگر معلم بتواند فرهنگ مطالعه کتاب را برای دانش آموز نهادینه کند بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.
پارسا هویت را دارای ابعاد مختلفی دانست وگفت: هویت فردی واجتماعی ، هویت ایرانی وهویت اسلامی ازشاخه های انواع هویت است ، ما درایران اسلامی زندگی می کنیم ودارای فرهنگی غنی وبا هویتی ایرانی اسلامی ، هویت مذهبی دانش آموزان باید بسیارتقویت شود ، هویت ملی که نشات گرفته از تاریخ چندهزارساله کشورمان است نباید مورد بی مهری قراربگیرد ، قومیت های مختلفی که درکشورمان هستند با جغرافیای گوناگون وخاصی که دارند باید مورد توجه قراربگیرند ونوآموز ما باید درمورد قومیت وملیت ومحیط زندگی خود شناخت کافی داشته باشد ، به عبارتی هویت ملی ما برگرفته از تاریخ چندهزارساله ماست که بایدتقویت وموردتوجه قرار بگیرد.درست است که توسعه فرهنگ کتابخوانی درمقطع پیش دبستانی بسیار سخت تر از مقاطع بالاتر است اما رسالت معلم این سختی راه را تسهیل میکند .
منبع: آموزش و پرورش شهریار
مطالب مرتبط:
برگزاری جلسه آسیب های اجتماعی ویژه مدیران مدارس ابتدایی دخترانه محور باغستان