دوشنبه, ۲۷ دی ۱۴۰۰ / ۰۱:۳۰:۴۲
تاریخ انتشار: 20 ژانویه 2018 - 17:45

از عمر بالای مدارس تا دغدغه‌ای به نام «زلزله» و لزوم آموزش دانش‌آموزان برای زمان بحران

مدیر آموزش ‌و پرورش شهرستان شهریار مطالب جالبی درباره عمر بالای مدارس و دغدغه‌ای به نام «زلزله» و لزوم آموزش دانش‌آموزان برای زمان بحران دارد که در ادامه می‌خوانید.



به گزارش خبرشهر،  زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵٫۲ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین به مرکزیت شهرستان ملارد در همسایگی شهرستان شهریار در آخرین روزهای آذرماه سال ۹۶ به وقوع پیوست.

این زمین‌لرزه مجموعه‌ای از اقدامات را از سوی مسؤولان امر در پی داشت؛ اما مدارس مهم‌ترین مکان‌هایی هستند که باید به آنها در زمان زلزله توجه شود.

به همین دلیل، سراغ مجید پارسا، مدیر آموزش ‌و پرورش شهرستان شهریار رفته است و با پرسیدن تعدادی سؤال از مدیر بزرگ‌ترین حوزه آموزش ‌و پرورش کشور امور مرتبط با ایمن‌سازی در زمان زلزله در مدارس و سایر موارد را از وی جویا شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سلام و وقت بخیر. از اینکه فرصتی را در اختیار قرار دادید، سپاسگزاریم. به طور مشخص درباره زلزله و ایمن‌سازی مدارس در شهریار چه اقداماتی صورت گرفته و چه کارهایی باید انجام شود؟

پارسا: سلام و از اینکه به آموزش و پرورش توجه دارید، ممنونم. در ابتدای بیان هر صحبتی در مورد زمین‌لرزه باید به این مورد دقت کنیم که کشور ما ۸۰ درصد روی گسل‌های زلزله‌خیز بنا شده است.

طبیعتاً مردم باید آگاهی و اطلاعات کافی داشته باشند تا هنگام وقوع بحران به‌خصوص زلزله با آن مقابله کنند.

طبیعتاً حسب وظیفه ذاتی که از مجموعه آموزش ‌و پرورش توقع می‌شود، باید نقشی پررنگ را در این حوزه داشته باشیم و مخصوصاً اینکه اکثریت نفرات تحت‌الشعاع سیستم کاری ادارات آموزش و پرورش با فراگیران و سپس با خانواده‌هاست؛ پس پروسه‌هایی باید در آموزش‌ و پرورش تعریف شود.

مکان‌های آموزش و پرورش هم عمدتاً در زمان بحران مورد استفاده دیگر دستگاه‌ها قرار می‌گیرد.

پارسا: بله. در زمان وقوع زلزله شهرستان ملارد که حدود ساعت ۲۳ شب چهارشنبه به وقوع پیوست و همچنین شهرستان شهریار را تحت‌الشعاع قرار داد، ابتدا تماس‌های مکرری از نقاط مختلف شهرستان داشتیم که درخواست و پیشنهاد استفاده از فضای و محوطه باز مدارس برای اسکان موقت را با خود به همراه داشت.

با کسب دستور از فرماندار شهرستان شهریار توانستیم اجازه بهره‌مندی از این فضا را برای شهروندان فراهم کنیم و شورای آموزش‌ و پرورش شهرستان شهریار در اولین ساعت وقوع زمین‌لرزه شهرستان ملارد تشکیل و مصوب شد که اگر درخواست نیازی از سوی مردم برای استفاده از امکانات و فضای مدارس و بعضاً سالن‌های ورزشی زیروشش بود، این امکان مهیا شود تا قدری در آرامش خاطر شهروندان سهیم باشیم.

چه تمهیداتی در این شرایط از قبل اندیشیده شده است؟

پارسا: اقداماتی از قبل در حوزه شهرستان شهریار برنامه‌ریزی و طراحی‌شده بود که با توجه به اقدامات انجام‌شده در مبحث پدافند غیرعامل که به‌صورت یکپارچه در کل کشور انجام شد و شهریار هم در این موضوع ورود خوبی داشت و کارشناسی آموزش‌ و پرورش با محوریت فرمانداری شهریار اقدامات بسیار پسندیده‌ای در اکثریت مدارس اجرایی کرد.

در مبحث زلزله هم با توجه به زنگ زلزله که به‌صورت نمادین در سراسر کشور به شکل یکپارچه و در شهرستان شهریار به‌صورت ویژه و خاص در پنج مدرسه اجرا شد، یکی از مهم‌ترین عاملان و اقدامات آموزشی بود.

این امر بهترین آزمون بود و با توجه به ذهنیت زلزله کرمانشاه برای کلیه دانش‌آموزان، معلمان و مسؤولان آموزش ‌و پرورش شهرستان شهریار صورت گرفت.

آسیب‌ها و اقداماتی که پس از وقوع زمین‌لرزه مجموعه آموزش و پرورش شهرستان شهریار را تحت‌الشعاع قرار داد، بیشتر در چه مواردی بود؟

پارسا: پس از زلزله متأسفانه گزارش ترک‌خوردگی از سه مدرسه در حوزه مدیریت شهریار را داشتیم که پس از آن، بررسی‌ها و کارشناسی‌های امور ساختمانی انجام شد.

پس از هماهنگی‌هایی که با اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران انجام شد، در پی چاره‌یابی در راستای حل این مشکل اقدام شد و آسیب‌های وارده به بدنه مدارس جدی نبود و به‌سرعت مدیریت شد.

فضاهای زیادی دارید که تخریبی هستند؟

پارسا: در ستاد مدیریت بحران شهرستان شهریار که پس از زلزله شهرستان ملارد برگزار شد، مقرر شد تا از تمامی سالن‌های ورزشی زیرپوشش و مدارسی که با عمر کمتر از ۱۰ سال که از استحکام بنای خوبی برخوردار هستند، فهرستی تهیه شود و در اختیار ستاد بحران شهرستان قرار بگیرد تا در صورت نیاز از این مراکز بهره‌برداری شود.

همچنین پیرو این طرح موضوع، توجیهات لازم به سرایداران و مدیران مدارس و همچنین مسؤولان سالن‌های ورزشی ارائه شد که در زمان وقوع حوادث چه اقداماتی را باید انجام دهند.

مدیران مدارس طی دستوری یکپارچه موظف شدند که یک زنگ تحصیلی از روز بعد از بازگشایی مدارس پس از زلزله اخیر را به مبحث زلزله و اقدامات حین زلزله اختصاص دهند که بازآموزی و یادآوری مجدد برای تمامی دانش‌آموزان شود که در ساعات اولیه چه اقداماتی را انجام دهند و چگونه رفتار کنند و درواقع نقش دانش‌آموزان و معلمان در مواجهه با این قسم اتفاقات چگونه باید باشد.

آموزش‌ و پرورش همواره در مانورها پیشتاز است. این مانورها چقدر تأثیرگذار بوده؟

پارسا: با توجه به مانور زلزله حقیقی با مرکزیت شهرستان ملارد که برای مردم و جامعه آموزش و پرورش یک آزمون واقعی بود، در نظر گرفته شد تا در تعدادی از مدارس حوزه آموزش و پرورش شهرستان شهریار تمهید تجهیزات در نظر گرفته شود.

باید از اقلام موردنیاز و ضروری تهیه شود که در زمان وقوع بلایای طبیعی و غیرطبیعی بتوان از این امکانات استفاده کرد و مراجعه‌کنندگان بتوانند در محیط مدرسه شرایط مناسبی را برای سامان‌دهی و رفع‌ورجوع مشکلات خود داشته باشند و ۱۰ مدرسه در این موضوع پیش‌قدم شدند که این طرح در مدارسشان اجرایی شود.

دوره آموزشی ویژه‌ای برای ۱۵ نفر از دانش‌آموزان دختر مدرسه حضرت خدیجه (س) شهریار در حوزه آتش‌نشانی و اطفای حریق برگزار شد که این دوره آموزشی را سپری کردند.

در مانور زلزله که در ماه گذشته به‌صورت هماهنگ در تمامی مدارس شهرستان برگزار شد، تعدادی از مدارس هم به‌صورت نمادین از بین تمامی مدارس انتخاب شدند که به‌صورت خاص و ویژه‌تر به مانور بپردازند که ازجمله شرایط ویژه در مدرسه ذکرشده این بود که دانش‌آموزان دوره‌دیده مسؤولیت مدیریت، مهار و خاموش‌کردن حریق مصنوعی ایجادشده را عهده‌دار شدند و توانستند با موفقیت مسؤولیت محوله را انجام دهند.

برای دومین سال متوالی در مبحث برون‌سپاری امسال هم رشته تحصیلی آتش‌نشانی در هنرستان‌های شهرستان ایجاد شده که این دانش‌آموزان به دلیل گذراندن دوره‌های آموزشی ویژه می‌توانند در زمان وقوع حوادث وارد عمل شوند و اقدامات لازم را انجام دهند.

در خصوص مراکز آموزش ایمن هم توضیحی بفرمایید.

پارسا: امروز یکی از دغدغه‌های حوزه مدیریت، ساختمان‌های مراکز آموزشی ایمن است که به دلیل بالابودن عمر، تعداد زیادی از مجموع ۴۹۸ ساختمان مدرسه در حوزه آموزش و پرورش نیاز به تخریب و بازسازی مجدد دارند که البته به این مهم هم پرداخته‌شده و از روش‌های جذب کمک‌های خیران و فرمانداری شهرستان توانستیم درمجموع ۱۰ مدرسه را برای سال تحصیلی جدید با کمک اداره کل نوسازی مدارس استان تهران در دو بخش تخریب، بازسازی و احداث اقدام کنیم.

باید بافت مدارس به سمت نوسازی پیش‌روی داشته باشد؛ اما قاعدتاً این تعداد هرگز در مقابل تعداد ۱۴۵ هزار دانش‌آموز شهرستان شهریار جواب‌گوی تمامی ظرفیت شهرستان نخواهد بود.

با توجه به مهاجرپذیربودن شهرستان شهریار و دقت به آمار جالب‌ توجه هفت هزار دانش‌آموز مهاجر به مجموع خانواده بزرگ آموزش و پرورش شهرستان اضافه‌شد، به زبان ساده می‌توان گفت که اگر هر ۵۰۰ دانش‌آموز تشکیل‌دهنده دانش‌آموزان یک مدرسه باشند، پس در سال تحصیلی جدید باید ۱۴ نوبت تحصیلی به بافت نظام آموزشی که نیازمند هفت مدرسه است، را مدیریت کنیم تا در حدود استانداردهای تعریف‌شده حرکت کنیم.

 

منبع: فارس

منبع خبر «» است و خبر شهر در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 118458 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09351515083  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت باخبـرشـوید مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.