کد خبر : 146093

در ایام نوروز افراد زیادی به مسافرت می­‌روند؛ با رعایت نکات بهداشتی در طول این سفرها می­‌توان سفری لذت­بخش و به‌دور از انواع بیماری­ها تجربه کرد.

به گزارش خبرشهر، دکتر خدیجه میرزایی، متخصص تغذیه و رژیم ــ ‌درمانی برای داشتن سفری سالم و به‌دور از بیماری­ها، نکاتی را توصیه کرده که در ادامه آمده است:

۱٫ غذای پرچرب نخورید؛ قبل از سفر از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید زیرا این غذاها می­‌توانند باعث دل­پیچه و حالت تهوع در طول سفر شوند.

۲٫ شست‌وشو در آب رودخانه­‌ها ممنوع! از شستن میوه­‌ها و ظروف غذا در آب رودخانه­‌ها بپرهیزید زیرا این آب­ها می­‌توانند حاوی بسیاری از انواع میکروب­ها و انگل­ها باشند.

۳٫ غذاها را قبل از مصرف تا حد داغ­‌شدن حرارت دهید؛ هر زمان که نیاز به مصرف غذا داشتید، آن را گرم کنید؛ غذاهای داغ را نمی­‌توان بیشتر از یک­ ساعت نگهداری کرد؛ گرم­ کردن غذاها، به­‌طوری که گرما به تمام نقاط آن برسد و داغ شود، می­‌تواند به از بین رفتن میکروب­های بیماری­‌زا کمک کند.

۴٫ میوه و سبزی؛ جایگزین مناسب تنقلات؛ به­‌جای تنقلاتی مانند چیپس و پفک، کیک­های شکلاتی و پرکالری و بیسکوئیت­‌ها، می­‌توانید از میوه­‌ها و سبزی­های تازه استفاده کنید.

۵٫ غذاهای مناسب برای سفر؛نوع غذاها در طول سفر بسیار اهمیت دارد؛ غذاهای حاوی رطوبت زیاد، محل مناسبی برای رشد میکروب­ها هستند بنابراین در طول سفر از غذاهای نیمه­‌مرطوب مانند عدس­‌پلو، لوبیاپلو استفاده­ کنید؛ لبنیات و فرآورده­‌های گوشتی دارای رطوبت بیشتری هستند و فسادپذیری بالایی دارند.

۶٫ آب بنوشید؛ در طول سفر نوشیدن آب را  فراموش نکنید چرا که بی­‌تحرکی و نشستن طولانی در اتومبیل می­‌تواند باعث بروز یبوست شود، اگرچه مصرف چای می­‌تواند مقداری باعث رفع حس تشنگی شود اما چای به‌دلیل خاصیت ادرارآوری می­‌تواند باعث دهیدراته شدن (کم‌آبی) بدن شود.

۷٫ خوراکی­های سالم بخورید؛ اگرچه خوردن سوسیس و کالباس خیلی راحت و در دسترس است اما به‌دلیل شرایط نگهداری این مواد و قابلیت فسادپذیری بالایی که دارند، خوردن آن­ها را در طول سفر به حداقل برسانید؛ از خوردن میان­‌وعده‌های بین­‌راهی ناسالم همچون لواشک­های محلی، سمبوسه، پیراشکی و فلافل­ها به‌دلیل نبودن نظارت بهداشتی بر آن­ها خودداری کنید.

۸٫ غذاهای محلی؛ در سفر به مناطق محلی و روستاها، از خوردن شیر تازه­‌دوشیده­‌شده از دام یا بستنی و پنیرهای محلی خودداری کنید؛ محلی بودن یک غذا دلیل خوبی برای سالم بودن آن نیست زیرا لبنیات محلی ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری­هایی نظیر تب مالت قرار دهد؛ در مناطقی که دسترسی به آب سالم وجود ندارد حتماً از آب جوشیده­ شده استفاده کنید؛ از خریداری مواد غذایی کنار جاده بپرهیزید زیرا این مواد غذایی معمولاً مدت زیادی دور از شرایط مناسب و یخچال نگهداری می­‌شوند.

۹٫ قارچ­‌های سمی، تهدید جدی برای سلامت؛ چنانچه به مناطق کوهستانی سفر می­‌کنید از خوردن قارچ­های کوهی به‌طور جدی بپرهیزید چرا که این قارچ­‌ها می­‌توانند حاوی سموم خطرناکی باشند.

۱۰٫ لیموترش فراموش نشود؛ خوردن لیموی تازه همراه با غذا فراموش نشود؛ لیموترش نقش مؤثری در از بین بردن میکروب­های مواد غذایی دارد.

 

 

برچسب‌ها, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال خبر شهر در تلگرام شوید.

اخبار مرتبط

  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات بسته شده است.