کد خبر : 112648

وزیرآموزش و پرورش گفت: تحول در محتوا و متن درس ها یکی از اولویت هاست که در دستور کار است و رئیس جمهور نیز به این امر اشاره کردند. در سال جاری تحصیلی سعی خواهیم کرد بیشتر به مهارت ها بپردازیم و محیط مدرسه به محل تمرین زندگی تبدیل شود.

به گزارش خبرشهر، سید محمد بطحایی شب گذشته در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر اعلام کرد: بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز امروز به مدرسه رفتند و سال تحصیلی ۹۷-۹۶ را آغاز کردند.

وی همچنین اظهارداشت: از سال ۹۲-۹۱ تعداد دانش آموزان رو به افزایش است که امسال نیز دو درصد افزایش دانش آموز داشته ایم.

وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: طبق بررسی ها، گرایش عمومی به سمت مدارس بزرگتر است درحالی که تعداد مدارس کاهش داشته، اما تعداد کلاس ها افزایش داشته است و مدارس کوچک در حال جمع آوری است. بر اساس سند تحول نیز باید به سمت مدارس بزرگتر و اجتماعی برویم که هر سه دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در خود داشته باشد.

وی افزود: مهمترین برنامه در سال تحصیلی پیش رو این است که گام های جدی تری برای تحقق تحول سند بنیادین برداریم. تحول در محتوا و متن درس ها یکی از اولویت هاست که در دستور کار است و رئیس جمهور نیز به این امر اشاره کردند. در سال جاری تحصیلی سعی خواهیم کرد بیشتر به مهارت ها بپردازیم و محیط مدرسه به محل تمرین زندگی تبدیل شود.

وزیرآموزش و پرورش افزود: برای رساندن ضریب پوشش دانش آموزان در مدارس به ۱۰۰ درصد و ثبت نام تمام دانش آموزان واجد شرایط به تحصیل کار سختی در پیش رو داریم. هم اکنون در دوره ابتدایی بیش از ۹۷ درصد دانش آموزان واجد شرایط ثبت نام کرده اند. در دوره متوسطه اول۸۰ درصد و دوره متوسطه دوم بالای۷۰ درصد رسیده ایم.

بطحایی در ادامه درباره افراد بازمانده از تحصیل نیز گفت: اولویت اول این است که تمام کودکان لازم التحصیل در دوره ابتدایی پوشش داده شوند. در سال تحصیلی گذشته حتی در برخی استان هایی که افراد بازمانده از تحصیل بیشتری داشتند مثل زاهدان از طریق خانه به خانه  اطلاعاتشان را به دست آوردیم، تلاش هم بر این است که این آمار به ۱۰۰  درصد برسانیم.

وی درباره مدارس کپری نیز گفت: در حال حاضر نزدیک هزار کلاس خشتی و گلی داریم و نزدیک دوهزار کلاس کانکسی داریم که سعی بر این است، طی یک برنامه کوتاه مدت این کلاس  ها جمع آوری شود.

بطحایی ادامه داد: بنده قول می دهم تا پایان سال ۹۷ این کلاس ها استاندارد شوند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در برخی نقاط کشور، به دلیل گرما امکان استفاده از کلاس آجری نیست و به دلیل نبود امکانات سرمایشی و خنک کننده ها از کلاس های حصیری استفاده می شود.

وی افزود: ۴۰ تا ۴۲ درصد کلاس های ما هنوز وسایل گرمایشی استاندارد ندارند، البته بخاری های قطره ای در سراسر کشور جمع آوری شده است، اما بخاری های غیر استاندارد هنوز در کلاس ها استفاده می شود که با اعتبارات لازم پیش بینی شده در برنامه ششم سعی داریم به وسایل گرمایشی استاندارد تبدیل شود.

وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش نیروی انسانی در مواقع مواجهه با خطر نیز در دستور کار است.

بطحایی در ادامه درباره مقایسه خلاقیت ها بین دانش آموزان کشور ما با دیگر کشورها و حل این نقص گفت: متاسفانه ما در این مورد در آموزش و پرورش ضعیف عمل کرده ایم. دانش آموزان ما محفوظات علمی خوبی دارند، اما مهارت های لازم در زندگی را فرانگرفته اند.

وی افزود: سعی داریم دانش آموزان در پایان سال تحصیلی جاری علاوه بر کارنامه نمره ای، با یک مهارت نیز آشنا شده باشند. تاکید بر این است این کار در سال تحصیلی جاری انجام شود. بچه ها گفتگوکردن، تفکر کردن، احترام گذاشتن و مهارت های زندگی را لازم دارند که امیدواریم در پایان سال تحصیلی بتوانیم عملکرد آموزش و پرورش را با عدد و رقم در این زمینه در اختیار مردم قرار دهیم.

وی در ادامه افزود: در این طرح سعی داریم مهارت ها به گونه ای آموزش داده شوند که مطلوب یک نظام آموزشی است. در آموزش و پرورش عمومی در کنار مهارت پایه برای اشتغال، باید سایر مهارت ها نیز تمرین شود که با آموزش یک مهارت جرقه لازم برای ورود به مرحله کارآفرینی و اشتغال ایجاد خواهد شد.

بطحایی ادامه داد: ما امروز چیزی حدود ۷۰۰ صفحه مقررات داریم که مدرسه باید از روی مقررات اداره شود و خلاقیت ها جایی در اداره مدرسه ندارد. باید مدارس از حیث شایستگی ها تقویت شود.

وزیرآموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مردم این حق را دارند که از وضعیت کیفی مدرسه آگاه شوند و باید این حق به مردم برگردد. نظام تضمین کیفیت امسال به طور آزمایشی در بخشی از کشور ایجاد خواهد شد تا مردم رتبه کیفیت مدرسه را در مقایسه با دیگر مدارس بدانند.

وی در ادامه درباره سند تحول بنیادین گفت: گام های اولیه این سند برداشته شده، اما پیشرفت های لازم را نداشته و این پیشرفت متوازن در همه زیرنظام ها نبوده است. سند تحول در هر ۶ نظام که پیش بینی شده، متناسب با امکانات و مقدورات اجرا خواهد شد.

بطحایی افزود: مدرسه ای که در سند تحول به عنوان تراز جمهوری اسلامی لحاظ شده، مدرسه ای است که استاندارد های لازم برای آموزش را داشته باشد.

 وی در ادامه افزود: از سیاست های کلی نظام این است که مشارکت های بخش غیردولتی باید افزایش پیدا کند و فقط شامل آموزش و پرورش نمی شود. توسعه مدارس غیردولتی نباید موجب بی کیفیتی مدارس دولتی شود. تفاوت و تبعیض نیز نباید با گسترش این مدارس افزایش یابد.

بطحایی گفت: متاسفانه تخلفات در آموزش وپرورش فقط در زمینه گرفتن پول نیست، اگر فرد یا مدرسه غیر دولتی متخلف به تذکرات در هر زمینه ای توجه نکند برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: نحوه برخورد با تخلفات درآیین نامه ها مشخص شده است. واحدهایی داریم که بازرسی ها را انجام می دهند و پرونده تخلف را به جریان می اندازند. از مردم خواهش می شود که تخلف گزارش داده شود و حتما گزارش تخلف داده شده را پیگیری کنند.

وی در ادامه درباره اردوها و مشکلات و حوادث برای دانش آموزان گفت: ما دستور العمل اردوها را مورد بازنگری قرار داده ایم و ظرف روزهای آینده به تصویب خواهد رسید و اعلام خواهد شد. برای کاهش تصادفات استفاده از پلیس و یک آمبولانس در کنار سفرها و اردوهای دانش آموزی در نظر گرفته شده است. همچنین تاکید شده که سفرهای طولانی حذف و بیشتر از سفرهای کوتاه استفاده شود.

وی درباره نظام هماهنگ پرداخت حقوق گفت: از هفته آینده پیش نویس ها به مجلس ارائه خواهد شد و نتایج اعلام خواهد شد همچنین پاداش بازنشستگان نیز به زودی و به تدریج پرداخت خواهد شد.

بطحایی در پایان گفت: مدارس نمونه دولتی فوق برنامه هایی بیش از مدارس دیگر دارند که بخشی از هزینه ها از والدین دریافت می شود.

منبع: مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال خبر شهر در تلگرام شوید.

اخبار مرتبط

  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.